13 maj 2010

Vänskap

Jag frågade: "- Vem är din allra bästa vän?" och han svarade med ackuratess; "- Det är jag själv." och sen blev han tyst i sitt självklara, starka svar...
Jag upplevde en sån skön känsla över att få höra det det svaret komma så snabbt och självklart för jag kände att det kom från en hel man, hel inifrån och ut, hel i själ och hjärta, hel i kärleken till sig själv... Och när han äger kärleken till sig själv så älskar han villkorslöst och kravlöst och dom som får ta del av hans kärlek kan skatta sig lyckliga för den är helt ärlig och öppen....

Vi är två kvinnor i den ljuva medelåldern och vi samtalar om livets väsentligheter, våra samtal är alltid goda och samtalet rör sig runt filosofi, kärlek, relationer, våra föräldrar, syskon och vänskap. Hon blir rörd över att jag delar mina känslor och tankar med henne och jag har stor respekt och kärlek till henne för att hon alltid låter mig vara "bara Lisa".... Vi delar skratt och tårar under ett par timmar och i vårt samtal finns ingen tid, det finns bara lust och vilja till att dela det goda samtalet...
Vi är riktigt goda väninnor och jag är så tacksam för vår otvungna och ärliga vänskap.

Min kärlek och jag återkommer till vårt första möte och inser att vår första halvtimme tillsammans handlade om kärlek, tro och hopp... och den känslan och upplevelsen är stark, kraftfull och fylld av kärlek..... Tro, hopp och kärlek.... och min bästa vän...

2 kommentarer:

  1. Även om jag utan att tvekan idag svarar ja, jag själv är min bästa vän, så kan jag villig erkänna att min värsta ovän under många år var samma person alltså JAG, jag var ett svin mot mig själv i bland, självklart visste jag om det, vilket gör saken ännu värre, jag blundade aldrig för det, kunde tom var stolt över den smärta & lidelse jag tillfågade mig själv, fysikt & psykiskt, jag insåg inte mitt värde, jag ansåg inte att jag var värd något.
    Nu är jag min bäste vän, nu vet jag att jag är värd något, nu är jag trygg i mig själv, nu mår jag bra. Nu går jag hand i hand med mig själv & bara ler // Kjelle

    SvaraRadera
  2. Kjelle; I min värld är att förlåta sig själv och gå vidare bland det finaste du kan göra... Vilken enorm kärlek att säga; ok, jag har gjort det här och det här mot mig själv och jag visste inget bättre just då men nu när jag vet att det finns en annan väg att gå så väljer jag den! Vilken styrka och vilken kärlek till dig själv....
    Och det fullkomligt lyser om dig idag, vackra Kjell, en man som vet att du är den mest värdefulla i ditt liv.... Fortsätt att gå hand i hand med dig själv och sträck sen ut den andra handen och famna dom du vill älska.....

    SvaraRadera