8 maj 2010

Ordens innebörd

Jag vet att jag har sagt orden tidigare och jag vet att jag tror att jag har menat dom när jag sagt dom och jag menade dom säkert eftersom jag inget annat visste just då. När jag nu går från klarhet till klarhet och livets stunder passerar i olika tempon och mina erfarenheter gör att mina känslor har annat att hämta sin känsla ifrån så märker jag att orden blir viktigare än nånsin för mig.
Ett ord eller uttryck jag använt för 20 år sen har en helt annan innebörd idag.

Han sa till mig; " -Det känns som att orden jag använt är lite förbrukade och har tappat värde för idag vill jag säga dom till dig och jag har redan sagt dom tidigare men har då haft en helt annan känsla... Idag vet och känner jag vad dom betyder för mig och jag skulle nånstans önska att jag hade sparat dom till dig... " Vilken fantastiskt kärleksfulla ord....

Jag leker med tanken att om jag bara fick använda ett visst ord ett visst antal gånger i mitt liv så skulle jag antagligen blir mycket mer selektiv och verkligen tänka och känna efter om det är den här personen som ska få uppleva mina ord eller om jag spara dom ett tag till...
Inför varje ny person så blir ju orden värda något annat eftersom den jag möter är unik och möts av ordet utifrån dens livssituation och erfarenheter.
Och så går jag igen till att det finns bara nu och att spara på något som ska användas till något som eventuellt kommer att dyka upp... nä...... nix..... min värld ser annorlunda ut....
Jag vill säga orden nu och jag vill säga dom utifrån den känsla jag upplever idag i mitt nu och med all livserfarenhet jag har så blir orden nya för mig när jag säger dom till en ny bekantskap... Jag speglar den person jag har framför mig och orden finns redan men min känsla i orden har ändrats och det för att jag är en hel person idag.... En hel person som vill använda dom vackraste, starkaste och mest kärleksfulla ord jag har tillgång till därför att jag älskar....

Många skulle säga att dom är tre stycken, dom där orden.... för mig är det två starka ord.....

Lisa Nilsson sjunger:
Det är bara ord som redan finns....

3 kommentarer:

  1. Ånyo ett välriktat slag i solaplexus, inte av ondo, men effekten blir den samma, man tappar andan, du hittar stigar i mark som ingen tidigare vandrat på, du snitslar en bana av ord, som du samlar i en påse, häller ut dom & dom bildar dom finaste meningar jag läst, dom bildar inte Poesi, dom bildar inte konst, dom bildar en verklighet, en verklighet så vacker, en verklighet jag vill leva i // Kjelle

    SvaraRadera
  2. Petra; sorry, där gick du bet........

    SvaraRadera