21 april 2010

Väg....



Efter att jag sjungit Imse Vimse Spindel med 230 personer tidigare på förmiddagen så önskade jag mig en öppen spis med en brinnande brasa när vädret spelade oss ett litet spratt och så fick det bli :-)
Det blev en liten tur till min tidigare sommarstuga och ett par härliga timmar i värmen av en brasa under tiden jag jobbade undan lite...
Lugnet och den ro som finns så där nära naturen är fantastiskt vilsam... Nosen snusade gott i soffhörnet och elden sprakade... Jag älskar att sitta och titta in i en eld... den är lekfull, nyckfull, attraktiv, farlig och vacker.... Den börjar från ingenting via glöd till ren eld som falnar till glöd och som blir ingenting... Ingenting till ingenting.... Någonting till någonting...

Kvällen har varit fylld av ordlekar, glada skratt och vackra tankar och nu när mörkret har sänkt sig och jag sitter här i mörkret och skriver, nosen snusar återigen i soffan, så har lugnet infunnit sig.... nätterna är vackra och jag känner mig "stor", fri, öppen, varm, tillfreds och längtande...
Jag gläds åt mina längtor och dom växer sig starkare dag för dag och natt för natt.....

Jag kör bil i mörker och i tanken sätter jag mig bakom ratten och kör i beckmörker med bara två strålkastare som ledljus. Jag har ingen aning om vilka svängar vägen tar men jag vet min destination och min önskan att komma dit är stark. När jag kör så tvekar jag väldigt sällan utan bara kör på i hög hastighet och litar blint på att vägen ska fortsätta och fortsätta så länge jag följer markeringarna och är det så att något bygge är påbörjat så finns det tydliga skyltar som talar om hur jag ska köra för att komma fram på bästa sätt. Min destination är densamma, det tar bara lite olika tid att komma dit beroende på hur vägen ser ut.... Mörkret skrämmer mig aldrig och får mig aldrig att tveka.... dimman däremot får mig att ta det betydligt lugnare för den gör ljuset grumligt och vägen otydlig.... att köra i dimma kräver låg hastighet och full koncentration... i mörkret är ljuset tydligt och jag kör på i hög hastighet och med tankarna möjligen på annat håll... Fullt förvissad om att jag kommer dit jag ska.... och att vägen fortsätter och fortsätter tills jag kommer fram...
Så är det med livet... vägen finns alltid där och jag behöver bara lita på att jag kommer dit jag ska och fortsätta köra i hög fart...

Ljuset lyser i mörkret och mörkret har ingen makt över ljuset.... Det finns ingenting att vara rädd för... ingenting....

Jag är ljuset i mitt liv, du i ditt och tillsammans blir vi två ljus som lyser upp vägen vi går på... Vi lyser för och med varandra....

1 kommentar:

  1. Elden .. under påsken var vi i Norrland och hälsade på lite familj... vi njöt en heeeel kväll framför brasan! Fantastiskt mysigt!

    SvaraRadera