14 april 2010

Lurad

Jag har läst det flera gånger och bara upplevt att det har varit bra saker som stått där... Har aldrig ens ifrågasatt att något där skulle vara konstigt eller till min nackdel..... Och jag brukar läsa noggrant, vis av erfarenheten....... En händelse inträffar och jag ser allt från ett annat håll, jag läser samma sak en gång till och plötsligt så står det något annat där! Klart och tydligt.... som om det aldrig stått något annat.... Har det nånsin stått något annat?

Jag inser att jag, min hjärna, har kapacitet att lura mig själv hur mycket som helst... Jag är omedveten om vad jag gör, jag har bara ställt in hjärnan på att så här står det. Eller också är jag fullt medveten om vad jag VILL att det ska stå så att min fantasi blir den verklighet jag vill ha......
Det innebär ju att det kan hända i vilket sammanhang som helst och kan det hända mig så kan det hända alla människor.... alltså så kan ingen säga till någon annan att dom "läst fel" eller "det står ju där, svart på vitt"...
Om vi är flera som läser samma sak så kan vi göra varandra uppmärksamma på olika saker och då blir den skrivna texten en större sanning.... eller?

Så vad är verkligheten för något om jag ändå bara ser det jag vill se när jag läser....?

2 kommentarer:

  1. Det beror ju på vad skrivaren vill förmedla. Peter

    SvaraRadera
  2. Peter; Om skrivaren har skrivit en viss sak och jag läser något annat än det som är skrivet, har då skrivaren lyckats förmedla det han/hon ville?

    SvaraRadera