12 april 2010

Gjort min dag....

Idag har jag gjort mig en härlig måndag :-)
Hörde igår uttrycket att "gör dig en bra dag" istället för "ha en bra dag" och jag fastnade för det direkt; jag gör ju hela mitt liv alltså även min dag och jag som är noga med mina ord blev glad för ännu en vändning åt mitt håll....

Jag har gjort mig en bra dag genom att få samtala med min gode vän som jag nyss gjort en långresa med. Våra samtal är så fantastiskt livgivande och tiden står still när vi pratar om hur det är att veta om hur jag vill leva och att sen välja att leva just så och att alltid stanna i det.... att vara medveten om hur jag kan leva och att hela tiden göra medvetna val.... att sätta människor i sitt bästa ljus och att se dom där.... att veta att jag kan lita på att mina önskningar i livet slår in... att få berätta för varandra att dom verkligen gör det... att sätta varandra högt och bara gå "hand i hand" i allra största ärlighet och kärlek....

Satte en gammal god vän i hennes bästa idag och började samtala med henne utifrån det och samtalet fortgick i en halvtimme innan jag insåg att hon var "någon annanstans" än där jag såg henne.... det kom så direkt till mig, helt plötsligt, så jag bestämde mig för att "dra tillbaka knytnävarna" och vara tyst och bara lyssna..... Jag insåg att hon var fullt upptagen med att hålla sig kvar där hon är just nu och när hon är redo så kommer hon att gå vidare.... Jag finns här och jag ser henne enbart med stor kärlek.....

Ansvaret för våra egna liv ligger alltid hos oss själva.... det spelar ingen roll om jag ber om hjälp eller får hjälp och goda råd utan att jag bett om det, jag är den ende som kan göra förändringar i mitt liv och det enbart när jag blir medveten och verkligen vill ha till förändringar så kommer dom till mig....
Först när jag tar hand om relationen till mig själv så kan jag sen se till andra.... Det är som säkerhetsinstruktionerna på flygplanen säger; sätt först på dig syrgasmasken själv SEN kan du hjälpa andra....

Får veta en massa härliga saker om djuren.... djuren som följer mig, som blivit tolkade och som jag ofta nämner vid namn som grodan som blivit mitt smeknamn från ett visst håll.....

Grodan (mitt smeknamn)
Gläds åt allt det goda i livet
Bejaka livets glädjeämnen
Uttryck din glädje
Och du glädjer andra
Livets höjdpunkt är nu
Din gåva är att känna glädje och meningsfullhet

Koltrasten (som jag älskar!) :
Du kommer att upptäcka nya saker hos dig själv
Förändring och förnyelse - det är din gåva

Humlan (som jag hyllar för att den flyger trots att den "inte kan"):
Trotsa förutfattade meningar
Du har bara fördelar så använda dig av dom
Din gåva är att allt är möjligt,
" -Varför ska jag begränsa mig?" sa humlan

Djuren är coola ....

Ska titta på det som kanske är "min" lägenhet i morgon..... :-)

2 kommentarer:

  1. Det verkar helt klart som du gjorde dig en bra dag. Måndagar är klart bättre än sitt rykte!

    Kommer du ihåg låten "I don´t like Mondays"?
    Killen som den låten handlar om hade tyvärr inte träffat dig!
    Då hade han kanske inte legat på ett skoltak och skjutit på sina klasskamrater.
    En sorglig sannhistoria...

    SvaraRadera
  2. Grodan står det på ett av mina armband från dopet för jag låg som en groda när jag sov som bäbis :-)

    Du det har visat sig att det där med att Humlan inte ska kunna flyga har visat sig vara fel. Det var felberäkningar som gjordes på den tiden. Så med andra ord är det bara vi som inte vetat att Humlan är full flygduglig. Humlan har vetat det hela tiden :-)

    SvaraRadera