30 december 2009

Tänk rätt bli framgångsrik

Bilden vittnar om att värmen leker med kylan genom att lägga sig som ett simmande tunt röktäcke över det kalla vattnet... -14 grader

Jag läser boken "Tänk rätt bli framgångsrik" och det som står där fyller mig med lust och tillfredsställelse i att jag har valt den väg jag valt.
Just nu så memorerar jag in dom fyra stegen som är en förutsättning för att lyckas i livets alla skeden och då menas ALLA skeden.

1. En klar målsättning och en brinnande önskan att lyckas
2. En bestämd plan baserad på ständigt handlande
3. Ett sinne som utestänger allt negativt inflytande
4. En eller flera vänner som hjälper till och uppmuntrar mig att fullfölja både planen och målet

Det handlar om uthållighet och att vara konsekvent, som att uppfostra mig själv ... dom fyra stegen är min vana och dom är det för att jag säger att dom är det :-)

En av dom vännerna som uppmuntrar mig i samtal och glädje har jag varit hos idag. Att vara i hennes energi, hennes tankevärld och i hennes universum gör mig lugn, nyfiken och jag växer i mitt egna filosoferande. Hon är en vacker, strålande, stark och energifylld kvinna!

Riktigt härligt kallt ute idag och Cindy och jag tar flera och kortare promenader, blir kallt om både tassar och händer.

Blev -800 kcal idag....

Jag tittar snabbt på det som varit, önskar mig framåt och är i nuet .....

3 kommentarer:

  1. Som vanligt med andra ord.
    Vill passa på att önska dig ett gott slut och ett riktigt gott nytt år. Jag hoppas det innhåller många korsvägar för dig och mig för jag gillar verkligen när våra vägar möts. En höjdpunkt varje gång.
    Jag tackar dig för mina kcal idag för de var slitsamma.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej alla som läser Lisas blogg!

    Jag vill börja med att svara på Petras inlägg och förklara hur jag tänker...

    Vi är alla så olika och våra ryggsäckar ser därför också olika ut och är olika tunga. Jag utgår bara från mig själv när jag säjer att ensam INTE är stark.

    Idag bygger allt på individualism och självcentrering i samhället och jag tänker att det är på både gott och ont.

    Hela tillvaron verkar handla om att självförverkliga sig och det egna jaget.
    Trots det är vi inte lyckligare i dag än förr, hävdar jag bestämt. Vår strävan efter att hela tiden vara lyckliga blir en ständig jakt på självbekräftelse.
    Når man inte upp till det är man en misslyckad person, eller...?

    Jag har levt som ensam mor i många år och sällan har jag känt mig så tillfreds och lycklig som när jag nu får dela min tid med någon som står mig nära.

    När det gäller mig själv är jag inte starkast ensam men jag kan som sagt ändå uppskatta egen tid då jag får göra det jag vill.

    GOTT NYTT ÅR vänner!

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret :-)
    Jag är fullt medveten om att vi alla har vår egen verklighet och jag tänker så här när inom ämnet:

    Att allt handlar om individualism och självcentrering betyder det att vi alla lever så? Det skulle kunna vara en anledning till att vi kan tycka att vi ej är lyckligare nu.
    Jag ser det som fri tolkning det här med att självförverkliga sig själv osv. Vad handlar det om för just mig?

    "Når man inte upp till det är man en misslyckad person, eller...?"
    Vem bestämmer vad som är lyckat? Om jag är stark i mig själv kvittar det vad omgivningen tycker är lyckat.

    Din text fick mig att känna värme och le när du skriver att du är tillfreds nu :-) Grattis!!

    God fortsättning

    SvaraRadera