3 december 2009

Krav - behov

Finns det nåt ord som jag kan byta ut ordet krav mot?? Ordet behov kanske.... Värderingslista kanske...
Ordet krav är för mig negativ och jag säger till mig själv att avstå från att ställa krav
.... Frågan är varför jag ska avstå från att ställa krav........? Det känns bara som att det är att ta ett grepp och kräva något av någon annan och det är långt ifrån det jag vill.... Jag tror på det kravlösa..... Vad gör det mig till när jag bara önskar det kravlösa?
Jag kan däremot berätta om vilka behov jag har och önska att få mina behov tillgodosedda...
Är det att ställa krav....? Varför känner jag att det är "farligt" att berätta om mina behov och önskningar? Vad är jag RÄDD för....? Rädd för att förlora kanske ...... förlora vad? När mina behov är för tunga för att tillgodoses hur vill jag då att det ska vara och bli...? Vad gör jag för val....?
Jag sätter mig själv åt sidan när jag håller inne med mina behov och jag vill ta ansvar för mig själv och må bra....

Man kan ägna sig åt olika saker en torsdagkväll; prata om livet, äta lakrits, anordna en liten privat whiskeyprovning, filosofera över mitt egna vardande, gosa med nosen som snarkar i soffan, lösa så att vi får loss en flöjtist till lördag, ordna reptid till söndag, maila noter, njuta av tanken att jag har människor som tycker om mig mm mm .......

Mitt träningsmål idag vara att bränna iväg 1000 kcal och det har jag gjort..... med råge.... :-)

Hon är verkligen en fantastiskt säregen person; Hyacinth i "Skenet bedrar".....

6 kommentarer:

  1. Det finns bara en som har prio ett i ditt liv.
    Mår hon bra ordnar sig resten.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar dina funderingar och tar gärna del av dom!

    Jag tycker att behov känns som ett bra ord. Ibland vill jag säga åt dig: STOPP!
    Det räcker med att ha kommit på att krav blir behov.

    Like you!

    SvaraRadera
  3. Man skapar sig lätt behov...

    Ett av mina behov just nu är att varje dag läsa din blogg. Sämre behov kan man ha...

    SvaraRadera
  4. Petra; Tycker du att jag surrar runt? ;-) Det är först när jag har låtit tankarna snurra runt ett tag som dom kan landa hos mig och bli till det som känns bäst för mig :-) Jag tycker om att dra saker ett par varv och titta på det från olika håll :-)

    SvaraRadera
  5. kravlista = önskelista kanske??

    SvaraRadera
  6. haha, där förstod du mig Lisa :-)
    Jo, jag tycker att du gör det och jag gillar det. Snurrar gärna själv ibland.
    Det där "ibland" gör att när jag är på annat humör känner jag att jag vill nöja mig med det jag kommit fram till.

    Det jag skrev handlar alltså om mitt eget tillstånd.
    Snurra på Lisa, me like :-)

    SvaraRadera