6 mars 2010

Sams med min kropp trots smärta....

Mina tankar går till alla oss som någon gång har upplevt smärta en längre tid. Jag säger oss, för numer tillhör jag den gruppen som vet hur det är att leva med smärta. Kan erkänna att ända tills för ett par år sen kunde jag säga att; det är väl inte så farligt att ha ont, det är väl bara att bita ihop och leva på. Idag tänker jag annorlunda.

Sångtexten säger: Walk a mile in my shoes, before you abuse, critisice and accuse, walk a mile in my shoes...

Numer har jag alltid med mig den raden i huvudet; gå en mil i den andres skor innan du säger något…. Det gör mig ödmjuk inför människor som säger att dom lever med ständig smärta. Det gör mig ödmjuk inför människor som jag ser gör val i sitt liv som känns lite märkliga för mig.

När smärtan tar överhand så finns ingenting annat, all energi går åt till att ha ont, all tankeverksamhet läggs på att ha ont och så är det också för mig emellanåt meeeen…..
Jag har fått lära mig om tankens kraft och tankens kraft är en enorm och kan förflytta berg… Jag hade ett komplicerat diskbråck förra våren och upplevde smärta jag aldrig trodde var möjlig och i den vevan så genomförde jag två stora konserter. Idag fascineras jag över att jag lyckades med det och när jag tittar tillbaka så berodde det enbart på fokusbyte, jag gav mitt fokus till musiken istället för till smärtan…. Jag har inget större minne av konserterna mer än att jag genomförde dom….

Jag genomlevde mitt diskbråck utan operation och med hjälp av min fantastiska friskgymnast och mitt mentala jobb så är jag helt återställd idag. Min axel bråkar en del med mig nu men jag tror på att prata om det som gör att jag går åt det positiva hållet så jag samtalar med människor om att leva ett gott liv trots att dom har ont, människor som är sams med sin kropp trots smärtan... Jag tror på att dela med sig av erfarenheter och också att få veta att det finns fler än jag som vet hur det här känns.

Innan du förnedrar, kritiserar, anklagar och tycker något om någon så be att få gå en mil i den personens skor…..

2 kommentarer:

  1. Angående friskgymnasten går du då till friskhuset också och besöker akuten eller*ler*.
    Jag gillar ditt tänk men har svårt för ordet.

    Den friske tänker på många saker meden den som är sju vill bara en sak.

    De orden har gått ända in i min själ.

    Ta hand om dig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Absolut att jag går till friskhuset! Jag blir ju frisk när jag besöker huset och det är ju hur jag vill vara som fyller mina tankar... :-)
    Varför svårt för det ordet?? Vad är det som tar emot? Det är ju frisk du vill vara :-)

    Tack för att du finns där! :-)

    SvaraRadera