30 mars 2010

Lögner

För vem är lögnen en lögn? För den som ljuger är det ju en stundens sanning och jag kan aldrig veta förrän det blir dags att införliva det som sagts att det var just en lögn.... Och det kan ju ta år och till och med en hel livstid att få reda på....
och om jag aldrig får reda på att det var en lögn, var det verkligen en lögn då.....? Det blev ju min verklighet.....

När en lögn uppdagas så avstår jag numer att gå in och säga att personen är en idiot som ljuger och bli förbannad... Jag håller mina händer högt i luften med handflatorna framåt och säger; han/hon sa och gjorde bara det hon ville....
Jag kan aldrig hålla någon för något... jag är där igen; walk a mile in her/his shoes.....

Någon säger; Jamen, tänk om det skadar dig? Jag säger; när det uppdagas så väljer jag att se det för vad det är och tar situationen därifrån.... Jag har rent mjöl i påsen och mår bra..... till skillnad ifrån den som ljög.... eller också mår den också bra för den har lärt sig att leva med att ljuga....
Jag vet av erfarenheter att lögner drar mig bara ner ännu mer i skiten och även om sanningar kan vara fantastiskt jobbiga att framföra så är det den enda rätta vägen.... i alla fall för mig...

"You are who you make people think you are".... visst, så länge du håller dig på avstånd ifrån dom du säger det till... ljuger du om vad du t ex gör på dina resor utomlands eller i en annan svensk stad så kan ingen kolla och då kan du vara precis den du framställer dig som.... och när sanningen kommer fram så gäller det att krypa undan själv för då blir devisen "You are who you make people think you are" ett hårt slag i ansiktet....
Att utge sig för att vara någon annan än den man är och dra det långt kommer att avslöjas förr eller senare och om "senare" känns bättre, sure, håll på och ljug.....

Jag har testat att "skarva" allt jag säger under ett par timmar och det är otroligt jobbig att komma ihåg vad jag har sagt för jag behöver ju hela tiden minnas vad jag sa om en viss sak och sen fortsätta att säga samma sak för annars kommer det att märkas att jag ljuger.... lögnaren behöver ha det allra bästa minnet...

Sanningen är en färsk vara....

Se filmen "The invention of lying"....

3 kommentarer:

  1. "Tala alltid sanning, barn" sa Tage Danielsson i sin underbara monolog om sannolikheten att kärnkraftsolyckan i Harrisburg verkligen hade hänt.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg... jag är nån annanstans i tanken... processen är igång och allt utvecklas hela tiden!

    SvaraRadera
  3. Angående filmen: Vet vad den handlar om och därför kommer jag att se den.. intressant =)

    SvaraRadera