7 mars 2010

Flykt....

Vi människor är experter på att fly... Vi hittar på ursäkter, vita lögner, svarta lögner och omvägar för att kunna fortsätta fly...
Vi vänder bort ansiktet ifrån det som vi vet är sanningen just nu, vänder den ryggen, strosar runt, kommer allt längre ifrån den tills den är osynlig för oss.... För då finns den inte mer..... Den där saken som gör att jag känner obehag, som gör att jag känner att jag borde göra på ett annorlunda sätt , den där upplevelsen som ligger där och gnager....

Jag hör kvinnan som berättar om sitt liv som havererade för att hon stoppade huvudet i sanden för det som hon behövde göra för att få ordning på sitt liv och hon begravde sig i sitt arbete....
Jag lyssnar till den unge mannen som ville vara någon annan och flydde in i alkoholens trasiga värld i hopp om att bli någon han aldrig kunde bli....
Jag träffar mannen som har en eftersläpande ekonomi och som avstår att ta kontakt med dom personer han är skyldig pengar, han blundar, förtränger och då finns det inga problem....

Vi kan alla fortsätta att fly så länge vi bara orkar springa.... Men vem orkar springa i hela sitt liv? Springa utan att se vad livet har att erbjuda.... springa utan att kunna lyssna och njuta av goda samtal, närhet och kärlek.... springa och bara höra sin egen andhämtning.... springa sig trött och alltid känna känslan av att jag behöver vila.....

Det är absolut ofarligt, och aldrig försent, att stanna upp, vända sig om, gå tillbaka, berätta om hur det känns och i mötet med sig själv säga: Jag är ok med allt det jag är! Jag älskar mig själv för den jag är! Relationen till mig själv och mitt inre är den viktigaste jag har och jag lever 24 timmar om dygnet med mig själv och i det vill jag må bra ....

Var fyren i ditt liv istället för det oroliga vattnet och dom höga vågorna som slår in och bryter sönder.....

Och återigen, alla vi människor gör våra egna val om hur vi vill att våra liv ska se ut.....

2 kommentarer:

  1. Precis så är det!
    En trygghet att stanna i det "dåliga måendet", om det är så. Det är fantastiskt att vakna och inse att det är givande att vända på huvudet för att se livet!

    SvaraRadera
  2. Jag ser bilden av fyren framför mig. Runt omkring rasar stormen.

    Så hör jag plötsligt DIN röst...

    - Det är DU som fyren mitt i kaoset!

    Så har jag inte tänkt tidigare. Jag har alltid trott att den är någon annan som är fyren...inte jag.

    Det är du som har fått mig att förstå att det är JAG som är fyren, som står emot det vilda havet.

    TACK för den insikten, Lisa!

    SvaraRadera