27 januari 2010

Sammanhang

Idag har jag varit med mig själv i stort sett hela dagen och det drar tankarna åt olika håll.
Jag tänker hur lätt det är att isolera sig från livet som pågår där det finns mänskliga sammanhang. Väljer jag att undvika människor en dag så kan jag leva i nån sorts subvärld med TV som sällskap och emellanåt kontakter via nätet.
När jag har fokus på det jag tittar på eller om jag chattar med någon så är jag ju i det sammanhanget men så fort jag stänger av eller ner så är jag utan sammanhang. Så fort jag möts av en annan människas uppmärksamhet så är jag i ett sammanhang oavsett hur det samtalet eller mötet är.... att studsa mot andra människor....
Jag är i ett sammanhang med min hund... Behöver jag vara tillsammans med något/någon levande för att vara i ett sammanhang...?
Utan sammanhang......i sammanhang.... KASAM (känslan av sammanhang)

Funderar också över vad det egentligen är att tänka.... läste en FB-tråd som ställde frågan: "om jag inte minns det jag upplevt finns det kvar då?" Mina tankar gick till just tankar, finns dom kvar när jag har dött? Var i såna fall? I en glasburk på Nationalmuséet!? Och vadå "finns kvar"? Hur kan något som ingen kan ta på finnas kvar? Jo, i skriven form eller genom musik och konst av olika slag....
Själva tanken finns den om den aldrig yttras? När jag sitter i min ensamhet och funderar, finns dom tankarna då och vem bryr sig om att jag tänker dom? Blir dom oviktiga utan sammanhang....? Mina tankar här på min blogg är ju satta utan sammanhang... dom är ju bara mina... men när du som läser just läser dom, blir dom "till" då i ett sammanhang?
Ord som ingen säger, finns dom? Tankar som ingen yttrar, finns dom? Känslor som döljs, finns dom?

Varje tanke jag tänker har någon tänkt före mig.....
När jag sover är jag utan sammanhang......

Det här skrev en god vän till mig idag: Visste du att det går miljoner nervtrådar från den delen av hjärnan där känslor sitter till den delen där förnuftet sitter men att det inte ens är en fjärdedels nervtrådar som går åt andra hållet. Med andra ord det är en fysisk omöjlighet att vinna över känslor med förnuft!

Det är en fysisk omöjlighet att vinna över känslor med förnuft....... :-)

2 kommentarer:

  1. Jo det går men chansen att lyckas är försvinnande liten :)

    Tankar som inte är utalade finns inte för någon annan utom för den som tänker. Så måste det ju bli. En idé som inte är uttalad finns inte förräns den är presenterad för någon annan.
    Jag funderar vidare......

    SvaraRadera
  2. Jag läste någonstans att det enda som inte nazisterna kunde ta ifrån judarna i koncentrationslägren, var deras tankar.

    Allt annat hade de tagit ifrån dem - människovärde, respekt och tillit.

    Ett hade de inte lyckat ta - deras tankar, deras tankar om hopp och framtidstro. Deras tankar om att en dag få sin värdighet tillbaka.

    TÄNKVÄRT

    SvaraRadera