22 januari 2010

Ett oskrivet blad

Jag tittar på arket som ligger framför mig.... Det är vitt, i A4-format och helt tomt...
Eller är det tomt....? Det vita som finns där är ju också något och när jag blundar så kan jag se massor av olika saker framträda på det, dvs om jag vill och låter bilderna i mitt huvud ha fritt spelrum.

Jag kan fylla det med precis vad jag vill, jag kan välja vilken färg jag vill ska framträda, jag kan måla bilder, skriva ord, vara tydlig, otydlig, konkret, abstrakt, fantasifull, kreativ eller logisk.
Ett ark fyllt med bokstäver ordnade i viss logisk ordning som räcks över till en människa kan ge upphov till känslor som kärlek, värme, tacksamhet, sorg, glädje, ilska, frustration och ifrågasättande...

Jag kan använda pappret som bokmärke bland andra ark som är fyllda av bokstäver, jag kan använda det som skydd för andra saker, jag kan riva itu det och fördela det på massor av olika ställen för att påminna mig om saker, jag kan klippa det symmetriskt och forma mönster med genom att vika det på ett viss sätt och sen sätta saxen i det....

När jag ger någon ett papper så förväntar sig människor att det ska finnas något på, information av något slag, och tänk vilken härlig känsla att få ett tomt ark där personen som ger det till mig säger: " -Varsågod, fyll det med precis vad du vill!"

Jag kan dela med mig av arket till någon jag tycker om och jag kan skicka det över hela världen för att det ska nå en alldeles speciell person.... vilka otroliga resor dom här sköra arken gör och dom överlever oftast. Så värdefulla dom är! Och så lätt dom kan försvinna, en tändsticka och en låga och det är borta precis som all information som fanns på det.
En bok som ingen läser, finns den? Ett kärleksbrev som hamnar i en papperskorg, finns det och finns känslorna som beskrivs i brevet? En räkning som aldrig kommer fram till mottagaren, finns den? Bekännelsen som skrivits ner och som försvinner i en lägenhetsbrand, finns det som är skrivet på det arket?

Ett ark med symboler kan i orätta händer bli ett farligt vapen....
Ett ark med symboler på kan vara livsavgörande....

Ett oskrivet blad är lockande.... grymt lockande......

1 kommentar:

  1. Lisa, det bor en riktig liten filosof i dej.

    Mycket vackert och tänkvärt skrivet!

    SvaraRadera