16 januari 2010

Finnas.....

Har vaknat till en ny dag och jag känner mig glad och energifylld. Kom visserligen i säng sent efter återigen en härlig kväll tillsammans med Karlavagnslyssnarna och dom som medverkade.

Funderar lite över vad ett "jag" är.... Den där känslan som infinner sig i mitt inre som för det mesta hos mig är en glad och positiv känsla och som ibland också sticker iväg till negativa funderingar. Hur funkar människan? Vad är min själ för något? Vad är känslor för något? Min hjärna och allt det som finns i min kropp som bara fungerar, hur fungerar det? Det som får mig att vara just "Lisa" vad är det och hur i all världen fungerar det?
"Jag tänker, alltså finns jag", ett känt citat..... Vadå finns?? Vad är det att finnas? Vad är det jag finns i och varför?
Det känns som att all världens filosofiska frågor har landat i "Lisa" idag och det är fascinerande.
Alla tankar jag har, vad är det?
Jag behöver inga direkta svar utan jag ställer frågorna till mig själv och kanske till några andra, snurrar runt i dom, vrider och vänder lite och fortsätter att leva det som är mitt liv. Vad nu det är.....? ;-)

Jag hörde till min stora glädje koltrasten igår morse! Vilken lycka! Och ändå är det bara i mitten av januari.... Jag längtar tills den kvittrar hela nätterna lång och ger oss människor hopp om att dagen är på ingående. Per-Erik Hallin skrev en sång nån gång på 80-talet som heter "Fågelsången" som just handlar om en koltrast som ger människor hopp med sin sång, den sången snurrar i mitt huvud just nu... :-)

Jag släpper in nya människor i mitt liv och det för att jag vill och vågar och BARA vill leva!
Tack, livet, för att du finns!

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa.
    Just hemkommen från Gran Canaria där jag vaknade av koltrastens underbara sång varje morgon, på kvällen satt jag och njöt av den på vår balkong. Nu ler jag och tänker på att vi snart hör den här hemma. Det är något av det bästa jag vet... Det är härligt att leva.

    SvaraRadera
  2. Just att få träffa nya människor och få ta del av deras liv och leverne är något som händer här i bloggvärlden. Där får man små inblickar i människors vardag och läser det som de vill lämna ut till oss smygläsare.

    Jag lär mig något nytt varje dag. Det är härligt.
    Kram träningskompis och ett jättetack för igår.

    SvaraRadera