26 november 2009

Väntrummet....

Jag sitter i väntrummet igen.... Jag har suttit här många gånger i livet och den här gången tänker jag; jaha, är det dags nu igen..?
Jag sitter tillsammans med många andra människor och alla har vi vår blick riktad mot dörren som öppnas med jämna mellanrum efter att en röst förmedlat en inbjudan:
" - En resa till varmare land, tre veckor, avresa om 4 dagar!"
Ingen av oss i väntrummet reser sig för att gå till dörren.... En dam säger högt: " - Inte nu... Jag har för mycket inplanerat... Det går inte." En yngre man säger: " - Om jag bara var av med dom här kilona då skulle jag åka"... En tredje säger; " - Jag har inte råd och det är så mycket annat"...

Ny röst: " 4 månader fyllda av ekonomiska bekymmer!" Genast säger 8 stycken: "Det vill jag ha!" och dom reser sig och går in genom den öppna dörren.

Rösten igen: "Snart jul, massor av stress, måsten och ångest!" Halva väntrummet reser sig och går genom dörren...

Jag sitter kvar och lyssnar på dom erbjudanden som rösten förmedlar och avstår att gå genom dörren.... Jag rör på mig lite när den säger: "- Chans till ett nytt förhållande utan garantier för att det räcker livet ut!"... Det är lockande, väldigt lockande.... Jag väljer att sitta kvar.... Känner mig fastklistrad i stolen....
Jag väntar.... även i väntrummet väntar jag på att rätt erbjudande ska komma till mig.... Jag kan vänta i timmar, dagar, månader och år.... jag kan vänta ihjäl mig....

Så hör jag rösten säga; " - Gör det du vill och ta ansvar för ditt liv och din egen lycka. Önska - släpp tanken och strunta i hur!"
Jag reser mig upp och går mot den öppna dörren utan att se mig om.....

4 kommentarer:

  1. Precis så är det. Gör vad du vill av ditt liv. Det som du vill vill inte jag och det jag vill vill inte du. Jag har själv gjort mina val som gör att jag är där jag är. Jag ångra inget*tittar ner i backen* Jo det gör jag. Framförallt ett val. Jag såg en ansökan via facket att till folkhögskola i vadstena. Musikutbildning vad kul tänkte jag. Sedan kom alla måsten över mig och jag tänkte Äh jag är för gammal. Jag var 23 år.
    Det valet präglar mig mycket.

    Hoppas du känner att du gör bra val i framtiden :)

    SvaraRadera
  2. Fint Lisa!
    Kanonskrivet, det är upplyftande att läsa. Först sorgligt och sen vänder det =)

    SvaraRadera
  3. Kom ihåg att aldrig klandra dig själv för dom val du gjort tidigare!
    Du visste inget annat just då och gjorde det valet just då och då kändes rätt för dig. Du kan bara titta på det och säga: Jaha, jag gjorde det valet då...

    SvaraRadera
  4. Hej Lisa! Sen vi träffats i "jul-kören" har jag några gånger läst din blogg. Gillar att läsa den. Det här var så underbart skrivet. Så mycket som stämmer så bra. Och absolut ska man följa sin egen inre röst och våga göra det man själv vill. Ok, har man familj med tre barn får man tänka till lite. Men visst jag har ändrat mitt liv helt några gånger. Det har gett mej så mycket. Lycka till med dina val och ditt liv! Kram!

    SvaraRadera