16 november 2009

Ord

Blev en tidig morgon med att banda "Lokala Musiken" på radion, Nicklas Hjertman är veckans gäst och det blev ett mysigt möte och en lite annorlunda intervju den här gången. Radio är ett fantastiskt roligt media och jag tycker om att skapa och göra mina program.

Det här med att jag väljer att utesluta vissa ord ur min vokabulär väcker intresse .... Senast fick jag en kommentar om att jag använder ordet "ska" och jag insåg genast att det vill jag byta ut mot ordet vill :-) och att jag slutat använda ordet "men" har väckt munterhet....

För mig känns det härligt att människor tänker till i valet av ord och jag tror att varje ord jag säger är viktigt både för mig själv och för den som lyssnar till det. Använder jag ord som känns enbart bra för mig så förmedlar jag en bra känsla. Jag känner själv att det får mig att tänka till innan jag pratar och det är en utmaning och jag blir bättre och bättre för varje dag som går på att välja mina ord. Lättare när jag skriver för då kan ju alltid ta lite mer tid och också gå tillbaka och läsa och ändra om jag vill....
Ordets makt, inverkan och påverkan är stort....
Helt plötsligt får jag en tanke på min goda vän som läser till präst och känner att jag gärna skulle vilja prata med henne om att använda ord, ordets makt och betydelse just med tanke på att hon läser till präst..... En fika snart med henne önskar jag mig :-)

Har varit hos min friskgymnast Bergström och jag går alltid dit med ett leende och därifrån med ett ännu större :-) Han är så fantastiskt kunnig och dessutom en härlig man att "slänga käft" med. Han fick ordning på mitt diskbråck i våras och just nu så vill han få ordning på min axel och han, tillsammans med min mentala tankekraft, är på god väg att få det onda att lämna min kropp. Idag fick jag instruktioner om hur jag ska använda ett gummiband för att få ordning på muskulaturen runt min inflammerade slemsäck.....
Och jag kallar honom FRISKGYMNAST för det är precis det han är i min värld :-)

Nu blir det gymet och min dagliga dos av att bränna mina kalorier.... Dags att köpa nya träningsskor också, mina börjar ta slut....

L

3 kommentarer:

  1. Orden har en vidunderlig kraft och därför ska vi vara rädda om dem. Det sagda ordet kan aldrig bli osagt och finns alltid kvar - det glöms inte bort. Linda därför varsamt in dem, kupa Dina händer runt dem och skapa ett rum för dem där de finner ro.
    //Maggan

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mer o mer på vad jag förmedlar i ordväg.
    Skulle budskapet komma fram på ett annat sätt än vad min tanke var, så är det okej att försöka igen.

    SvaraRadera
  3. Ord är viktiga för mig i vissa sammanhang men jag tror mer på handling. Vad jag kallar det spelar ingen roll utan att och hur jag gör saker. Fast det är i min värld.

    Jag siktade på 600 kcal idag men nådde inte ända fram. En telefonsignal störde mig och då tröt koncentrationen att fortsätta.
    550 får väl duga. Kanske ska jag gå en promenad också......

    SvaraRadera