28 februari 2010

Utan ögon....

Såg på Oprah's show i morse där hon mötte en kvinna som fått sitt ansikte sönderslitet av en chimpans och det var mycket prat om hennes nuvarande utseende..... Kvinnan ville dölja sitt ansikte för att avstå från att skrämma människor och det enda folk ville var att se hennes ansikte..... om vi bara fått lyssna till henne för den kvinna hon är utan att hänga upp oss på hennes utseende, vad händer då?

Jag ser en trailer om människor som dejtar i totalt mörker och som bara kan få attraktion emellan sig genom att känna på varandra, lyssna, smaka och dofta sig till vem den andre är, ögonen är satta ur spel och attraktion uppstår.... tills dom får se personen ifråga.... vad händer då??

Jag lär känna människor genom att chatta via nätet, människor jag aldrig har träffat live eller ens pratat med i telefon och jag har ingen bild av dom..... antingen uppskattar jag dom eller också blir känslan nåt annat.... ingen bild utan jag lär känna människan för vad den är på insidan tills jag får en bild .... vad händer då?

Tänk om vi alla lärde känna varandra utan att få uppleva ett fysiskt utseende på varandra..... om vi alla vore blinda....
Att bara få uppleva människor med doft, hörsel, känsel och smak.... skulle vi då vara utan mobbning? Hur skulle vårt ideal "se" ut? Vi dömer och bedömer så otroligt mycket via det vi ser... Vem blir jag utan mina ögon? Vilka blir mina medmänniskor utan våra ögon...?

Om vi alla vore blinda och bara fick lära känna varandras energi..... hur skulle det vara då?

Jag upplever så mycket när jag blundar och i min blundande värld är allt möjligt och genomförbart på nolltid.... tänk om vi alla vore blinda.... hur skulle vår värld vara då?

1 kommentar:

  1. Jag såg också Ophra´s intervju med kvinnan som fått sitt ansikte så vanställt. Vilken fantastisk kvinna och vilket livsmod och vilken framtidstro. Det var rörande att se henne med dottern uppkrupen i famnen.

    Det vore underbart om vi kunde sluta värdera människor utifrån deras utseende och istället enbart se till det inre.

    Om jag inte hade mina ögon att se med skulle mina andra sinnen bli desto starkare och jag skulle tvingas stanna upp och lyssna till vad de har att sägas mig

    SvaraRadera