26 februari 2010

Beroende

Jag har förstått att jag är beroende..... Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det.... Ordet i sig klingar i mina öron negativt så jag smakar på det, vänder och vrider på det och gör det till något positivt.
Be - ro - ende.... Jag kan BE om något, jag får RO när jag får det och den ENDE som vet hur det känns är jag själv.....
Jag är beroende av så många olika saker och när jag funderar på vilka så blir det en oändlig räcka av känslor, tankar och företeelser.... För att nämna några; kärlek, musik, mat, motion, samtal, närhet, spänning, attraktion, lust, bekräftelse osv osv
Återigen tänker jag; beroende av positiva saker och håller jag dom i känslan av att må bra så är det bara bra!

Hittar uppgifter på nätet som beskriver vad ett beroende är och jag lägger till ordet positiv framför;

Positiv Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga
Jag tänker; precis så känns det, allt annat är oviktigt och mitt fokus läggs på det som fyller hela mig, samtidigt som det ger mig en enorm energi och kraft att göra dom saker som kanske känns lite besvärliga

Positiv Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt
Jag tänker: Helt klart att jag vill må bra hela tiden och även om det är på kort sikt så är ju kort sikt och även lång sikt bara nuet och det finns bara nu... Alltså mår jag alltid bra!

Positiv Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder eller den aktivitet man håller på med
Jag tänker: Just för att jag mår bra av det, jag söker kicken och jag fortsätter att göra det jag VILL och prioriterar det

Positiva Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet
Jag tänker; visst, och här handlar det för mig om att fokusera och koncentrera mig på det jag kan förändra i och med abstinensen och återigen; bara göra det jag vill

Positiva Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv
Jag tänker; jag låter bli att ge mig själv löften för då behöver jag aldrig bryta ett löfte och jag låter mig vara som jag är, alltså undviker jag konflikter med mig själv, jag är som jag är och det är helt ok .... Samtidigt som jag är tacksam för att jag får uppleva kontraster till det jag önskar ha i mitt liv

Positiva Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga
Jag tänker; Absolut, och återfallen är bara trevliga och härliga och jag söker kicken om och om igen..... för jag vill må bra och jag väljer att göra det....

1 kommentar:

  1. Det kan vara trevligt att vara beroende...

    Jag t ex är våldsamt beroende av kärlek och ömhet. Det bästa med det är att jag får dessa behov tillgodosedda - hela tiden!

    Som sagt, det är trevligt att vara beroende...

    SvaraRadera