30 december 2010

Vilken värld det ska bli


Jag har lyssnat till fd biskop Martin Lönnebo och här är hans ord om hans önskan om hur vi kan se på det nya året:

Jag önskar att vi framställer det nya året som ett barn. Det barnet har att säga, där, är vi alla förenade.
Ett talesätt är: barnet buret bär den vuxne... När vi tar hand om det innersta inom oss själva, för vi har alla kvar barnen inom oss och barnen utom oss, andra barn och vuxna barn, det barnsliga i genuin bemärkelse, det djupaste hos oss, det känsligaste hos oss, då har nog mänskligheten ändå en framtid.

Man ska se på det nya året som ett barn.
Det första leendet är det största som människan gör under hela i sitt liv.
Hon är utkastad från ett varmt fosterhav ut i en kall värld.
Hon ser ansikten hon aldrig sett och är helt beroende och så vågar hon le mot det okända, det är livsmod.
Såsom världen ser ut så behöver vi mycket livsmod.

Det vi ser först förstås också tårarna som också är också viktigt och det väcker medkänslan, vad behöver vi mer än medkänsla i världen idag. inte bara för männskor utan för djuren och jorden sjlälv som är både mor och barn för oss

Händerna som söker och trevar och när jag räcker fram ett pekfinger så håller barnet hårt i det och greppet är fast. Jag kan nästan lyfta barnet i den styrkan. Jag vill hålla det greppet hela livet och så länge jag orkar. En bild för solidariteten.

Vi behöver livsmodet, medkänslan och solidariteten.
Se det nya året som ett barn


Tänk när, jag skriver när, vi alla inser vad det är som är viktigt i livet....
Oavsett vilken livsfilosofi eller religion vi väljer att tro på och leva efter så har vi männsiskor gemensamma önskningar och när vi samlas runt dom och struntar i allt annat som uppstår när vi "krigar" om vem som har rätt eller fel när det gäller val av filosofi och religion, då...:

Varje gång som någon mot mig ler
Känns det som all kyla smälter ner
Är varje vänligt ord som talas på vår jord
Ett frö som gror
Jag ser det i min fantasi
Vilken värld det ska bli

Om alla kunde tala samma språk
Om alla skulle vandra samma stråk
Mot ett gemensamt mål
Vid horisontens rand
Jag ser ett land
Där varje man och kvinna är fri
Vilken värld det ska bli

En värld där alla människor varje dag
Omsluts av en vänlig famn
Där människor på hopplöshetens hav
Kan finna en tryggad hamn

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig
Att en dag har allting ändrat sig
Allt hat och våld som fanns
Av kärlek övervanns
Nå'n gång, nå'nstans
En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli

Jag både tror och vet
Att detta hopp ska bli en verklighet
Jag både tror och vet
Att detta hopp ska bli en verklighet
Som du och jag får leva i
Vilken värld det ska bli

En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli

(Per-Erik Hallin)

Och för att gå mot ett gemensamt mål så behöver jag börja med mig själv...

2 kommentarer: