3 december 2010

Ingenting händer när jag dör

Det blev en tidig morgon eftersom jag ville vara närvarande i tanken och känslan när min kärlek gav sig iväg i snöyran. Eftersom jag varit borta hemifrån ett par dagar så väntade post på mig och min fina mamma hade skickat mig ett par artiklar vilket gjorde att jag letade fram det senaste avsnittet av "Skavlan" och verkligen fick mig en hel del själs- och känslonyttigt. Dels samtal mellan två olika par av arbetskollegor där det ena paret jobbat ihop i 40 år och det andra paret återförenats för att stå på scenen tillsammans igen efter 14 år. År som varit fyllda av ouppklarade konflikter men som idag var lösta och det kändes att dom var goda vänner igen och känslan vara att dom bägge blivit vuxna.... eller snarare, dom har bägge två blivit människor med erfarenheter av livet och har insett vad det är som är värdefullt.

Kvinnan som skrivit en bok om att det positiva tänkandet är förödande för oss människor fick mig ännu mer stärkt i att sätta det positiva i min egen kropp och utgå ifrån det. Den dagen någon kan bevisa för mig att det är bättre att se negativt på något för att lösa det så ska jag ta mig en funderare men till dess, noway!!

Den person som rörde mig mest var mannen som överlevde flygkraschen i Anderna för många år sen och som gick över Anderna för att rädda resten av dom som överlevt. Det har gjorts en film om händelsen, "Alive" och Nando Parrado har också skrivit en bok om händelse.
Det var oerhört gripande att höra honom berätta om dom beslut som har tog under dom dryga två månader dom befann sig i planresterna, att höra hur han förändrades, höra hur hans kropp reagerade och hur hans sinne enbart var inställd på en enda sak; att överleva.
När han berättade och jag lyssnade så fanns inget annat än just hans känslor och ord om hur han upplevt dom där veckorna.
Två saker rörde mig stark; han fick frågan om vad som drev honom att ta beslutet att gå över Anderna som enligt alla experter är en omöjlighet och han svarade: "jag ville träffa min pappa för jag visste att han mådde så dåligt eftersom hela hans familj utplånats i och med kraschen". Vilken fantastisk vandring i kärlekens namn! Ännu ett bevis på att kärleken är det största och starkaste vi har.
Han berättade också att han och hans vän bestämt sig för att dö tillsammans när dom nått den första toppen och bara kunde se berg på berg på berg. Dom tog beslutet att dö och gick ÄNDÅ vidare: Återigen, dom vandrade i kärlek...

En annan reflektion han gjorde när han återvänt var att: "Inget händer när man dör.... man begravs och livet går vidare; grannen klipper gräset, tidningen kommer, hunden lever vidare, bilköerna finns kvar osv osv osv, ingenting händer när man dör..."
Vilken visdom som vi alla borde ta till oss när vi jagar runt för att bli något inför andra, för att uppnå en massa saker för andra att titta på, när vi åsidosätter oss för andra, när vi glömmer bort oss själva... "Ingenting händer när jag dör..."

Det ger mig styrka i att fortsätta att göra saker som är bra för mig, som gör att jag mår som bäst när jag lever just nu och jag saker som är roligt och göra det jag vill för ingenting kommer att hända när jag är död.

7 kommentarer:

  1. Jag har sett "Alive" och den var så bra, tycker jag! Överlevnadsinstinkten är fantastisk.

    Hörde bara härom dagen att människor som överlever stora katastrofer, som Estonia och tsunamin, är de som har den starkaste överlevnadsinstinkten. Rätt eller fel, vad vet jag?

    Ibland tror jag att också andra faktorer spelar in. Det är mycket som spelar in.

    Glömmer aldrig en bild som kablades ut världen efter tsunamin. Det var en svensk mamma som sprang ut MOT tsunamin, därför att hennes familj flydde i panik från vågorna. Rubriken till bilden var: "Nej, inte mina barn!!".

    Mamman trotsade tsunamin och hade bara en enda tanke i huvudet: att rädda sin familj.

    Helt mirakulöst överlevde hela familjen!

    Jag tänker på mig själv som mamma och vad jag skulle kunna offra för mina barn.

    Svaret blir lika enkelt som självklart...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att dom som överlever katastrofer, svåra sjukdomar m,m är dom som älskar livet & kanske inte nödvändigtvis är överlevare.

    Överlevnadsinstikten är bara ett stöd & hjälpmedel för livsglädjen & kärleken till livet att klara vissa delar av livet, när det är extra tungt, jag skulle vilja byta ut ordet överlevnadsinstinkt till levnadsexperter,

    för handlar det om att överleva? eller leva över sina problem & motgångar? jag själv har varit en överlevare men väljer nu att vara en levare istället // Kjelle

    SvaraRadera
  3. Lisa, med anledning av din rubrik - "Ingenting händer när jag dör". Hmmm...här skulle vi kunna ha ett och annat att tala om, men det får lämnas till en annan gång. Det får liksom inte plats här... ;-)

    Men, vad jag skulle komma till egentligen var att svara på din rubrik...

    Vad som händer den dagen DU dör är att väldigt många människor kommer att bli fruktansvärt ledsna... räknas inte det?

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  4. Maghan!
    Det handlar mer om att ingenting händer i det här livet när jag dör... Allting går vidare precis som vanligt; grannen klipper gräset, hunden skäller osv. Det är en ganska skön vetskap, tänk om allt skulle stanna upp varje gång en människa dör... Vi är alla levnadssugna o driver våra liv vidare hur många som än dör i vår närhet för att fortsätta andas är det som driver oss till det yttersta...
    Absolut blir jag ledsen när nära o kära går vidare i energin men jag fortsätter ett tag till med att borsta tänder, äta, köra bil osv
    Ingenting händer när jag dör... Livet går vidare för dom som är kvar i den här dimensionen o så har det varit i tusentals år o kommer så att vara i framtiden oxå tills mänskligheten väljer något annat.

    Vad som händer med min energi när jag dör är en annan fråga o den samtalar jag gärna om ansikte mot ansikte ...:-)

    SvaraRadera
  5. Gulliga Lisa, jag förstod redan från början vad du menade. Vad jag ville visa bara var att orden kan ha så många olika betydelser!

    Jag håller med dig om att allt fortsätter utan mig, när jag dör. Det är en underlig tanke för mig. "Livet går vidare" såklart, men det betyder inte att man måste tycka det är ok.

    Ser fram emot goda samtal.

    SvaraRadera
  6. Jag såg det programmet! Kände starkt för Nando Parrados berättelse. Förundrades över den. Jag tycker för övrigt att Skavlan är väldigt bra program och intressant många gånger. Ses på söndag!

    SvaraRadera
  7. Bra rubrk! Det var en av de sakerna min kurator sa till mig när jag hade dödsångest.
    Ofta ser man sig själv som lite för stor, som om allt skulle stå och falla med en men så är det ju inte.
    När någon dör har man själv svårt att förstå hur världen kan fortsätta snurra och man kan känna ilska mot att folk lever vidare.
    Samtidigt kan det vara en stor tröst och tar många krav från ens axlar. Man kan vara lugn...allt kommer att fungera även när jag inte är här fysiskt. Man kan ju bara önska att man gjort ett positivt avtryck och intryck :-)

    SvaraRadera