7 december 2010

Siffror

Det slår mig hur mycket av vår vardag som är uppbyggd på siffror... till att börja med så är jag själv en siffra i och med mitt personnummer. Jag vägs och mäts i siffror och den mätningen fortsätter sen hela livet, i alla fall vikten.
Vi hanterar pengar varje dag som består av siffror, vi använder klockan, i kör bil där det handlar om flera sorts siffror; hur långt är det dit jag ska? Hur lång tid tar det? Hur många liter går åt osv....
När vi arbetar har vi tider att gå efter och när vi handlar så väger vi och mäter och all mat vi handlar är förpackad efter ett siffersystem...
Jag kommer på många fler saker som har med siffror att göra

Skulle vi klara oss utan siffrorna?
När det gäller vikt på t ex mat så skulle vi väl ta det som vi känner att vi vill ha.
Chansa på att bensinen räcker? Nja....
Vara på jobbet så länge jag har lust? Möjligt...
Vikt på en människa? Skulle jag klara mig utan att veta, huvudsaken är att kroppen känns bra
Pengar? Vad skulle då vara vitsen med byteshandeln.....?

Det är tydligt att det är siffror som styr mycket av vår tillvaro och ändå så är det andra saker som vi längtar efter, upplevelser utan siffror; kärlek, lugn och ro och naturupplevelser... allt detta utan siffrors inblandning...eller?
Kärlek; hur länge har vi varit tillsammans...?
Lugn och ro: Var ska vi åka på semestern...?
Naturupplevelser; hur länge ska vi vara ute...?

Utan mina personsiffror, finns jag då?

1 kommentar:

  1. Arabiska Indiska Romerska Grekiska Colombianska
    0 ٠ 13px
    1 ١ I Α' (alfa) 4px
    2 ٢ II Β' (beta) 8px
    3 ٣ III Γ' (gamma) 10px
    4 ٤ IV Δ' (delta) 9px
    5 ٥ V Ε' (epsilon)11px
    6 ٦ VI Ϝ' (digamma) 14px 7 ٧ VII Ζ' (zeta) 12px
    8 ٨ VIII Η' (eta) 12px 9 ٩ IX Θ' (theta) 12px
    10 ١٠ X Ι' 14px

    Egyptierna använde hieroglyfer för att skriva och senare så utvecklades dessa till tal och detta var fortfarande innan 3000 f. Kr. En bild av en pinne betydde ett, en hov var 10, en spiral var 100, en lotusblomma var 1000, faraos stav var 10000, ett grodyngel var 100000 och symbolen för 1000000 var en känsla, en knäböjande man armarna upp i luften.
    Vilket känns som ett trevligare sätt att hantera siffror på

    & Vore du något utan siffror?? ja utan siffran 6 (sex) hade du iaf inte varit något alla det kan vi vara överns om ;-) // Kjelle

    SvaraRadera