1 juli 2010

Barndom

Har njutit av tre underbara dagar i Köpenhamn och med en hemresa längs den gyllene kustremsan där jag fick en liten glimt av barndomsminnen som presenterades för mig och det med stor kärlek och glädje och många minnen. Tacksam att ha fått tagit del av dom....
Att återvända till sina barndomstrakter gör alltid saker med oss och vi förflyttar oss i tiden till det som var våra största upplevelser just då.

Jag hade själv förmånen att få tillbringa mina barndoms somrar i Ireviken på Gotland och jag gjorde så sent som för två år sen en resa tillbaka dit för att få uppleva igen.... Det var en känslosam resa och att komma åkande ner i viken och se hela havet bre ut sig, kliva ur bilen och känna den där speciella havslukten och låta mina bara fötter kliva på det vassa lite hårda gräset var en underlig känsla. Jag förflyttades som genom ett trollslag tillbaka till mina barndoms somrar och tusen minnen kom till mig...
Jag och min bror pratade med dom som idag äger den mark vi hade stugan på och vi fick gå upp till det som för två år sen var ett redskapsskjul men som då var vår sommarbostad.... Allting fanns kvar och morfars alla små fantastiska lösningar på saker och ting fick oss att le.. Både min bror och jag fylldes av kärlek till stället tårarna kom när vi vandrade omkring där... Så många minnen....
Tacksam för att minnen går att bevara i mitt hjärta och själ.....
För ett halvår sen fick vi veta att stugan är borta för evigt, den är riven.... så tacksamheten över att vi fick "återuppleva" den en gång innan den gick i graven är stor...

Våra grannar i viken har kvar sitt hus och vi har kontakt och nån gång så kommer jag att åka dit och hälsa på igen och dricka saft med bräckt vatten för så ska det smaka; blandsaft med bräckt vatten i plastglas... :-)
Och det året när det var nyckelpigsinvasion och vi räddade dom från att drunkna med hjälp av våra badmadresser... och när vi klev i tången och det luktade asgam.... när vi badade i dom meterhöga vågorna.... tittade på Bernt Johansson när han tog OS-guld och det uppe på klinten i en tv stor som en fickspegel.... åskan som slog ner i berget bakom så vi trodde huset skulle rasa.. det årliga besöket på biografen i Visby när vi alltid såg "Sound of music".... En Xyndap KS50... Indianstigen.... den stora spindeln som satt i vårt uteskafferi och som morfar var mycket mån om eftersom den höll undan alla flugor... det läbbiga utedasset.... mammas Volvo PV och morfars Amazon.... karamellskålen med citron och apelsinhalvor.... sommarlovsföljetongen på radion som vi alla lyssnade andäktigt till; "Tordyveln flyger i skymningen" och "Bilbo, en hobbits äventyr"....

Minnen och känslor som kommer att finnas kvar så länge jag vill och önskar...

1 kommentar:

  1. Fantastiska ord du sätter på dina minnen =)

    SvaraRadera