5 juli 2010

Ångra...

Såg en film igår som heter "Flyga drake" ... Det var fantastiskt befriande att se en film på ett annat språk än engelska, den här gången persiska...
Filmen berörde mig djupt och den handlade om en relation mellan en herre och hans tjänare, bägge två barn.... Något mycket obehagligt händer och herren väljer att inte se och ta tjänaren under sina vingar utan förskjuter honom istället....
Det fick mig att reagera starkt: att välja att vända bort huvudet när en människa som stått upp för mig så många gånger tidigare är i nöd och att dessutom se till att personen som blivit utsatt försvinner ur ens liv... Vad rör sig då i sinnet? Vad händer i den mannens hjärta? Kan han nånsin glömma sitt svek....? Herren, i det här fallet, får leva hela sitt liv med påminnelsen om hur han valde tidigare i livet.....

Jag säger ju alltid att jag aldrig kan ångra någonting eftersom jag vid det tillfället jag gjorde ett val inte visste bättre och det står jag fast vid, men när jag gör ett medvetet val som skadar en annan människa så kommer det att gnaga mig för evigt och frågan är om jag någonsin kan göra något för att bli av med skammen och skuldkänslan då....
När jag gör det jag vill i goda känslors anda så kommer aldrig skammen och skuldkänslan och jag kan hålla dom känslorna ifrån mig och då kan jag leva med rent sinne och hjärta....
Tack och lov att jag idag VET att jag kan välja själv!

Kvällen är återigen helt ljuvlig och jag har varit och badat naken i "min" lilla sjö tillsammans med min goa vovve... vattnet var ljummet, luften var ljummen, ett par fåglar sjöng för mig och den nedåtgående solen glittrade i vattnet... En stund att minnas länge, länge...

Jag påminner mig varje dag om att göra det jag vill göra precis idag för livet är här och nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar