28 juli 2010

Tårar



Jag ser en tår i min hand som landat där för att jag är lycklig och det landar fler tårar i min öppna handflata men jag ser dom inte för det enda som händer är att den första tåren blir större och större... många tårar förblir den där enda tåren...

Det sägs att när man gråter så visar man sig svag men jag ser det tvärtom som en styrka.
Dom där gångerna när jag verkligen blir berörd på djupet så kommer tårarna och jag visar den som talar med mig att det verkligen landar i mitt hjärta.
Dom där härliga gångerna när jag skrattar så att jag nästan går sönder så kommer tårarna i mängder som en ljuvlig befrielse så att kroppen får vila lite.
Dom där gångerna när jag upplever sorg och smärta så befrias kroppen från det genom att mina tårar blir kanalen till att bearbeta det som känns jobbigt och tungt
Dom där underbara gångerna när jag är så lycklig så att mina ord tar slut då tar tårarna vid och talar istället för min mun

Jag är tacksam för varje tår jag släpper iväg ifrån mitt inre och jag hoppas att dom alltid kommer att finnas där. Tanken slår mig att tänk om vi hade en viss mängd tårar att förbruka under en livstid och dom då, helt naturligt, en dag upphör för att dom är slut... Jag skulle gå sönder inombords om så var fallet... Lyckligtvis är källan outtömlig...

Jag har vid något tillfälle gråtit när jag stått i regnet och då har jag med flit vänt mitt ansikte mot himlen och tagit emot dom tårar som kommit uppifrån och mina och himlens tårar har blandats på mina kinder... Känslan har varit att bli ett med universum och naturen... En blandning av sött och salt från ett element som gör oss tyngdlösa när det samlats i stora mängder... universum är tyngdlöst och i vatten och i universum är jag tyngdlös...

Om en tår skulle falla från din kind,
skulle jag önska att den var av glas
Så att jag kunde linda in den i bomull
Och sova med den i min hand.

(K A)

Tårar från himlen, när änglarna gråter
Det är tårar av glädje, av kärlek och hopp
Tårar från himlen, när regndroppar faller
Blir till en flod som bär kärlekens bud till dig

(F Ådahl)

1 kommentar:

  1. Åh... är så tacksam för att tårar finns... och det är absolut en styrka både i glädje, sorg och andra tillstånd... vackert vännen...
    Hanna

    SvaraRadera