29 augusti 2010

Konversation

Hur länge orkar jag dra i en konversation? När tar en konversation slut? Vems är ansvaret?
Mina samtal med människor är förstås olika och jag vet att jag är en frågande person och det för att jag är nyfiken och för att jag helst undviker att prata om mig själv. Vet också att människor älskar att berätta som sig själva.
Jag har privilegiet att få konversera som en del av mitt yrke och den andra delen handlar om att kommunicera.

Att hålla igång ett samtal pallar jag med en stund och sen blir det ointressant och jag tappar fokus. Jag vill ha en konversation där jag och personen jag pratar med tar och ger annars kan det lika gärna vara. Jag vill känna att personen jag pratar med vill prata med mig...
Handlar det om att ta ansvar för konversationen? Är det ett öppet och ärligt samtal om jag behöver tänka på ansvaret att föra konversationen vidare?
Jag svarar själv och säger att ett samtal som jag behöver ta ansvar för och som jag behöver driva hela tiden är inget samtal jag drar ut på.

Ett intressant samtal vill jag aldrig avsluta, jag vill fortsätta att vända och vrida på tankar, få nya frågor, ge svar, komma med nya frågor som jag får svar på och tiden finns inte när samtalet är spännande och intressant och det kan röra sig om samtal både av privat och arbetsmässig karaktär....

Dom där gångerna när jag har svårt att lägga på luren, när jag "fastnar" i ett samtal mellan fyra ögon eller när jag chattar med en god vän så tiden står still, DÅ njuter jag av mina konversationer och det ger mersmak...
Och jag ställer mig frågan om jag kan vara utan dom andra samtalen eller om dom också är en viktig del i det sociala spelet... ?

2 kommentarer:

  1. När jag träffade B, talade vi i telefon i 4 timmar utan avbrott, första gången.
    Fattar än idag inte var tiden tog vägen. Det var som om den stod still.

    Älskar våra konversationer än idag! ;-)

    SvaraRadera
  2. Och telebolagen älskar mina & Lisas samtal än idag, dom har haft ett visst uppsving i sin ekonomi den senaste tiden om man säger så ;-)

    SvaraRadera