15 juni 2010

Tro, hopp och kärlek

Tro, hopp och kärlek.... Dom tre pelarna som livet står på, eller..........?

Tro; vi lever i ett kristet land och korset är symbolen för tro... Jag har funderat över varför det just är korset som är symbolen för något som enligt kristendomen ska vara den ultimata kärleken och sanningen, ett kors som var ett avrättningsredskap där döden kom långsamt och grymt smärtsamt.... Jag ser ofta bilden av en mycket plågad Jesus hängande på korset och numer tycker jag att det är en rätt otäck bild att fokusera på... En man som blir pinad till döds, ska det vara symbolen för den stora kärleken som kristendomen talar om? Och är korset utan kroppen så finns där ofta i alla fall törnekronan, ett tortyrredskap....
Var finns kärleken, hoppet och tron i den symbolen??

Hopp; ankaret är symbolen för hoppet, hoppet är själens ankare... Det håller oss fast vid marken och håller stadigt när det blåser hårt runtomkring oss. Ankaret till båten gör att den ligger fast på samma ställe trots hårda stormar och förankringen i marken, det jordnära, är styrkan... Ett ankare på marken utan fäste är bara en belastning och ett hinder...
För mig är hoppet något som finns ovanför mig och i mig och som kanske är ändå mer grundat i hjärtat än i själen... Jag ger mig själv möjligheter att ha mitt hopp levande. Jag vill flyga högt i min känsla av hopp och lämna det grundade ankaret....
Att leva i nuet är det att klara sig utan hopp? Är hoppet byggt på framtidsönskningar... ?

Kärlek; ett hjärta... Störst av allt är kärleken... den oförklarliga känslan som helt plötsligt finns där när jag träffar rätt person som jag vet att jag vill dela mitt liv med... En känsla som tar över allt och som är så underbar för den växer som mest när jag ger av min kärlek till den andre personen, jag ger och då får jag.... Jag börjar med att ge helt kravlöst och det resulterar i att jag får tillbaka lika mycket och mer och det förutsatt att den personen först ger helt kravlöst...

Vilket av dom tre, tro hopp och kärlek, skulle jag klara mig längst utan...?

1 kommentar:

  1. Sitter kärleken i hjärtat började jag och fundera på nu. Eller i själen?

    SvaraRadera