16 juni 2010

En dag

Vad är en dag?
Det finns ju ingen dag som är den andra lik.... det skulle nog vara en omöjlighet att kopiera en dag exakt minut för minut...
Undrar hur det skulle vara och om det överhuvudtaget skulle vara möjligt.... allting förändras ju medan illusionen "tiden" går så inget är ju som det var igår, absolut ingenting... Naturen har ändrats, min kropp har ändrats, mina tankar har ändrats, allt har ändrats från hur det var igår... Den tanken är fascinerande!
Jag går återigen till att jag faktiskt hela tiden blir en ny person eftersom jag hela tiden förändras och min omgivning förändras med mig så jag kan hela tiden släppa mitt gamla jag och titta på mitt nya jag.... härligt!

Vart 7:e år så har vi bytt ut alla kroppens celler så då vet jag att jag är ny rent fysiskt och tänker; så underbart! Min kropp är ju fantastiskt finurlig och den behöver rensa ut allt och gör det! Tänk att jag har en ny kropp vart 7:e år och det utan att jag märker det minsta, den bara fixar till det :-)
Så vad är väl en dag? "Det är dagarna som går som är livet" sjunger Carola.... Jag vill uppleva mina dagar så nära jag bara kan och då är det bara att vara i nuet och ha fokus på just det som händer just nu.

Slängde ut frågan om jag kan vara fokuslös och min nyfunne vän svarade med ord som fick mig att tänka ett varv till...
Fick till svar; " - Ja, som jag upplever det, kan man vara fokuslös. Alltså, att du inte riktar energin mot något. Motsatsen torde vara "varandet". När du bara "är", så är du fokuslös. En del uppnår "varandet" i meditation, en del genom dans eller kanske genom att måla..."
Det slog mig att jag ett par gånger varit i ett "flow" när jag musicerat, försvunnit från allt i ett par sekunder och bara upplevt nuet och låtit allting vara....Blivit uppfylld.... alltså varit fokuslös...
Jag ändrar gärna min uppfattning om att det går att vara fokuslös... Jag tror det också nu....

Obstinat? Nja.... nyfiken och vill veta mer skulle jag vilja säga... Allt i stor kärlek :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar