15 april 2011

Påverkan



Finns det något värde i att jämföra mitt liv med andras?
Jag kan se att om jag tittar på hur andra människor lever så har jag möjlighet att sen välja åt vilket håll jag själv vill gå. Ser jag något jag tycker om så blir det en inspiration och ser jag något som känns destruktivt så tittar jag, konstaterar att den här personen har gjort det valet och går sen min väg. Så däri finns ett värde; ett värde i att betrakta, lyssna och se.

Jag läser en hel del bloggar och flera av dom hamnar ofta om att människor jämför sina liv med andras och gör en värdemätning utifrån vad dom ser. Jag har lärt mig att man ser INGENTING av hur en människa lever enbart genom att träffa den på en fika eller stråla samman för en liten pratstund. Det jag ser är enbart en liten, liten del.
Jag träffar sen en ny människa och ser dens bästa kvalitéer och nästa person jag möter visar också upp sitt bästa jag.
Jag kommer till jobbet och hör att Eva bakat en kaka, Ulla satte upp nya gardiner igår, Thomas gjorde en helrekond på bilen, Mats spelade fotboll hela kvällen med sina barn och Agneta var och övade med kören. Jag tar in alltihop och jag tror att jag också behöver leva upp till alla dom här kvalitéerna i EN person. Jag upplever det som att alla runtomkring mig gör alla dom här sakerna när dom i verkligheten gjort EN sak. Jag säger till mig själv att jag hinner ju aldrig med någonting och blir stressad och försöker göra alla dom sakerna ensam. Det kommer aldrig att fungera.

Det här kallas "additionsstress". Det har jag lärt mig av en god vän som är "stressdoktor" och som har många kloka saker att säga.

Jag önskar att vi alla tittar på varandras förmågor och färdigheter, tar del av dom på det bästa sättet och njuter av att vi alla är olika och har olika talanger och gåvor. Tänk vad trist det skulle vara om alla var exakt likadana. Vad skulle vi då ha omkring oss som gav inspiration till kreativitet och förändring?
Jag kan också påverka och bli påverkad, både medvetet och omedvetet, med mitt sätt att leva och när jag blir medveten om att jag påverkar så kan jag också styra det som kommer utifrån mig, det jag vill att andra ska se.

Förebild, före-bild...
Jag påverkar både medvetet och omedvetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar