20 april 2011

Flyta



Jag har använt mina muskler och känner att kroppen fått jobba på ett skönt sätt. Vattnet har hjälpt mig att kunna fokusera på alla mina rörelser och min tunga kropp blir lätt att förflytta i det varma vattnet. Pulsen är fortfarande lite hög och det är tid att låta kroppens muskler få vila, alla muskler från lungor och hjärta till armarna.
Musiken tar mig med till en lugn och stilla plats och jag sluter mina ögon.

Jag ligger fortfarande i vattnet och har stöd för huvudet vid kanten av bassängen. Jag bestämmer mig för att helt slappna av och låta hela min kropp vila på och i vattnet och det är min nacke som är stödet. Ett stöd som känns bekvämt.
Jag letar efter den perfekta balansen för att kunna flyta och jag anstränger mig och stabiliserar upp kroppen med att vifta lite med händerna eller sätta ner en fot på botten. Den där riktiga avslappning är fortfarande långt bort.
Då bestämmer jag mig för att helt lita till vattnets förmåga att ta hand om min kropp. Jag släpper allt vad "försöka" heter, låter mitt sinne fokusera på den plats musiken tagit mig till och tillåter mig att helt lita på att jag kan flyta.
Och helt plötsligt flyter jag och är helt avslappnad. Kroppen blir ett med vattnet och under ett par långa sekunder så upplever jag det där "flowet" som jag tidigare varit med om under ett par korta ögonblick.
Jag litar på att jag kommer att flyta och slappnar av i den tanken och då fungerar det. En oerhört underbar frihetskänsla.

Allt det som mitt liv är idag handlar också om tillit, att våga släppa tankarna och falla och sväva fritt i visshet om att fungerar.
Att kunna hitta samma känsla på land som den i vattnet under dygnets alla timmar, att vilja gå till den känslan hela tiden.
Och vad är egentligen alternativet? Jag upplever ju den bästa känslan.
I min relation är känslan också där, jag kan släppa och falla fritt i den kravlösa kärleken och alltid veta att den håller för allt. En starkt tvinnad tråd av förtroende, tillit och ärlighet.

.... och i solens första strålar flyger svalorna mot skyn
för att binda sköra trådar tvinna trådar
till en tross mellan oss så vi når varandra...

Orden är hämtade ur en Ted Gärdestads sånger och handlar om den stora sorgens famn men den kommer till mig när jag tänker på det här med att flyta och känna tillit, att tvinna trådar till en tross mellan oss så vi når varandra och när vi har nått varandra så släpper vi aldrig taget. Och att släppa fotfästet för en stund och känna att jag har en hand runt min handled som med styrka lyfter mig uppåt gör att jag vågar "falla". Steget till att släppa marken är stort men när jag väl tar det så finns bara trygghet.

Jag faller fritt och känslan är att jag flyter....

1 kommentar:

  1. Fina Lisa!
    Jag önskar dig och Kjell en underbar påsk, med mycket kärlek och härlig samvaro.
    Kom ihåg att påsken är miraklernas tid!

    KRAM!

    SvaraRadera