4 november 2010

Media

Jag har blivit en person som mer och mer undviker att läsa tidningens nyheter, se nyheter på TV och lyssna till dom på radion. Det är till 98% svarta och negativa nyheter och jag har ingen lust att ta in alla skit. Varför ska jag ta del av allt elände och dessutom gotta runt i det i alla medier hur många gånger som helst? Jo visst, jag kanske blir lite mindre allmänbildande och det tar jag med glädje i såna fall och jag kan tycka att jag kan behöva veta var jag kan sätta in en resurs där människor har det knepigt och det räcker för mig.
Media snaskar runt i olyckor, katastrofer, mord, överfall, utnyttjanden mm mm och samhället blir, med mitt sätt att se det, ännu mer fyllt av ännu mer destruktiva händelser och katastrofer. En katastrof föder en annan precis som ett mord.
Vad skulle hända om media om så bara för en enda dag valde att skriva om goda nyheter? Frågan är om tidningarna ens skulle hitta så många nyheter att dom ens skulle fylla en hel sida....
Om vi fick till oss ännu fler bra nyheter så skulle vi få en positiv input och få en chans att med glädje gå till vår arbetsplats där vi faktiskt tjänar pengar, har ett socialt umgänge och delar sorg och glädje med våra arbetskamrater. Bara som exempel på hur mycket bättre vi alla skulle må.

Jag väljer också numer bort dom flesta program på TV idag eftersom det mesta handlar om förnedring av den ena eller andra sorten. Samma sak där; jag har ingen lust att dra till mig en massa strunt, skitsnack och förebilder som valt den negativa sidan. Jag väljer program som är uppbyggliga, lärorika, roliga, varma och kärleksfulla... Hur många såna det finns? Hm.....

Jag besöker emellanåt en och samma arbetsplats och jag fascineras över hur stressig och tung känslan är när jag kommer dit. Det mesta fokuseras på att ta reda på det värsta och sen jobba utifrån det, jag blir helt slut och energilös för att jag släpper iväg all energi till negativa saker. Skulle aldrig orka att jobba där varenda dag, jag skulle fullkomligt ta slut...
Att vända ett stort negativt skepp tar tid och jag kan erkänna att jag mer än gärna skulle vilja sätta tänderna i att få till en förändring... snacka om att gå i bräschen!

Jag väljer vilka jag vill omge mig med, jag väljer vad jag tar in i mitt sinne och vad jag stoppar hjärnan full av och jag har blivit så mycket mer medveten om mina val och det känns så skönt.

Att välja bort media i alla dess former ger mig mer närhet till mig själv och närheten till universum, naturen och kärleken blir påtaglig och där vill jag vara.

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte ens om man skulle bli mindre allmänbildad, vi har ju en ganska stor grund att stå på , vi vet dom flesta länder & dess huvudstäder, vi vet vilka år dom stora krigen / slagen ägde rum, vi vet vad dom flesta djur & växter, vi kan dom stora könstnärerna & kompositörerna heter, ja vet har fyllt våran erfarenhets bank med en massa allmänbildnings material redan, så vad skulle vi missa? hur skulle vi kunna komma på efterkälken? om det upptäcktes en ny djuart, en ny planet ett tidagre okänt land så skulle vi nog inte kunna undvika detta ändå.

    Denna extremt starka vilja att smutskasta våra offentliga personen, viljan att stjälpa våra politer eller för den delen kändisar för det minsta lilla snedsteg har tagit skrämmande Proportioner, allt är lovligt byte, anfall smutskasta, hugg i ryggen så fort möjlighet ges & allt detta pga att det säljer & vi köper.
    Människan i dess nuvarande form har blivit en reinkarnation av sina förfäder en asätare & rovdjur, vi lever & mår bra av andras olycka & missär, vi ser eländet, myser ner i våran soffa & tänker fan vad vi har det bra, medans när det går bra för någon slår avundsjukan till, vi börjar genast misskreditera, misstänka mygel & fusk.

    Om vi som du så klokt skriver skulle matas en vecka med dom goda nyheterna, för det finns såna överallt om man vill se dom, om vi en vecka slapp all form av förnedrings tv, om vi en vecka skulle få till oss feelgood filmer istället för mord, krig & våldsfilmmer så är jag helt övertygad om att nästkommande Måndag skulle alla uppleva en mycket mjukare, gladare & varmare stämmning på sina arbetsplatser.

    Detta experiment skulle vara intressant att följa i det riktiga livet, jag tror på det goda i livet, men det säljer tyvär inga lös nummer //
    Kjelle

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig ang teveutbudet och all annan skit vi matas med varje dag. Försöker också sovra och se saker som lyfter upp mig och som får mig att tro på mänskligheten.

    Ett program som jag älskat tidigare i höst var "Elvis i glada Hudik"! Såg du det?

    Det var en underbar serie, så varm och kärleksfull och den lämnade avtryck efter sig som gjorde att jag bara satt och log när det var slut.

    Vilka människor. Vilken drivkraft. Så mycket kärlek och omsorg om människor som inte passar i "mallen"!

    Jag bara älskade det!

    Det finns hopp och det finns tro på än bättre värld - även om det ibland känns tungt.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  3. Tack och amen! Eller lite mer internationellt WORD! Jag påpekade detta för ett tag sen och maken skapade facebook-gruppen Goda Nyheter. Jag förstår inte heller varför man alltid måste fokusera på allt elände. Läser aldrig heller tidningar längre. Det är rätt häftigt hur man ändå är nutidsorienterad. Gamla hederliga hörsägen håller än!

    SvaraRadera
  4. Jag gör likadant. Känner mig korkad som inte läser men mår bara dåligt av det så ...världen går ju inte under för att jag inte vet om allt. / Maria Wahl

    SvaraRadera