11 november 2010

Bryta mönster

Jag tror på att det är bra och viktigt att bryta mönster dvs mönster som är att gå i gamla invanda spår dag ut och dag in och samtidigt sätta upp skygglappar för både ögon och öron när något nytt pockar på uppmärksamhet. Det handlar ju enbart om rädsla för det nya och att ha kvar sin trygghet i "så här har det alltid varit och här känner jag igen mig". Det kan ofta också innebära att vi väljer att må dåligt även om vi ser att det kan vara bättre på andra sidan. Att må dåligt kan också vara en trygghet jag vet hur det känns här och det har jag levt i länge och får jag ingen smak på något annat så är det faktiskt den enda känslan jag vet om...

Jag har som ett litet projekt att översätta ett inlägg ifrån "The Secret" och jag skulle önska att alla, verkligen alla, kunde och ville förstå det här med att vi är energi och lever i vibration och att vi drar till oss den vibration vi själva satt oss i och vibrerar i. Det handlar också om att gå utanför sin box och släppa in nya tankar och verkligen våga prova en annan väg.
Ser på en människa idag att den väljer den otroligt mörka vibrationen och naturligtvis så får personen till sig ännu mer mörker och jag tror att mörkret äter oss inifrån. Det fräter sönder och skadar.... Bara vi släpper in lite ljus så bryts mörkret och vi kan fokusera på lågan som brinner och dra till oss ännu mer ljus om så bara i det lilla.
Jag tror också på hjälp till självhjälp; sitter jag i skiten och drar ner mig själv så är jag den enda person som kan be om hjälp för ingen kommer att erbjuda mig det när mörkret står som kaskader runt mig. Jag ber om hjälp för att kunna hjälpa mig själv och att kunna be om hjälp är att ge mig själv en brinnande ljuslåga att titta på och fokusera på.
Återigen gäller det att övervinna rädslan och jag tänker; vad kan bli värre än det är nu? Det kan ju bara bli bättre...

En annan form av att bryta mönster är ju att helt plötsligt bryta invanda mönster som jag skapat tillsammans med den jag lever med, vilket ofta framkallar lite oro så då är det skönt att säga att nu tänker jag bryta mönster för jag vill ha till en förändring eller snabbt förklara varför det blev som det blev för min partner. Radera ut alla möjligheter till oro...

"Ljuset lyser i mörkret, mörkret har inte fått makt därmed....."

2 kommentarer:

  1. Ofrivillig mönster brytningar uppskattas inte, det kan framkalla div symptomer som kan vara direkt hälsovådliga, så som nervösa sammanbrott, hjärtklappningar & villrådighet ;-) // Kjelle

    SvaraRadera
  2. "Det är bättre att tända ett ljus, än att förbanna mörkret".

    Kram Maggan

    SvaraRadera