1 februari 2012

O-verksam

Fick ett helt hav med kärlek ifrån mina grannar häromkvällen vilket resulterade i många tårar; en tavla på min älskade Cindy.



En vecka senast jag skrev här och ibland känner jag att mina dagar går i samma lunk och i samma hjulspår men när jag sätter mig ner och funderar över vad jag har gjort den senaste veckan så är ingen dag den andra lik. Gjort förresten, varför ska allting mätas i fysisk prestation? Läste ett inlägg på facebook om en äldre man som blivit skadad i foten och var tvungen att vila för att den skulle bli bättre och han förlikade sig med att vara overksam ett par dagar. Vadå overksam? Vår hjärna arbetar ju hela tiden när vi är i vaket tillstånd och också när vi sover det är bara det att det finns någon sorts norm för prestation och att den ska ligga utanför oss.
Tänk så många "overksamma" män och kvinnor det funnits genom åren, män och kvinnor som i tanken och hjärtat skrivit musik, böcker, räknat ut teoretiska formler som gett upphov till nobelpris, skapat kläder, trädgårdar, hus och mycket annat. All vår kreativitet och "verksamhet" börjar ju i huvudet. Och där kommer jag till den filosofiska frågan; det som jag skapar i mitt huvud och som stannar kvar där, finns det? Är den kreativiteten overksam? Är det först när den kommer ut och på pränt i olika form som den blir verksam?
Undrar hur mycket "verksamhet" som aldrig blivit just verksamhet och om nu den hade fått komma ut skulle världen ha sett bättre ut? Den hade i alla fall sett annorlunda ut.

Det lägger en oerhörd stress på människan att oftast mätas i fysisk prestation och kanske att det också skulle vara en stress att behöva mätas i mental prestation, vilket vi ju faktiskt också gör. Önskar vi kunde sluta att mäta oss i allt vi gör. Vi gör ju ändå bara det vi gör utifrån den vi är i den här dimensionen. Alla människor har sin egen "mätarskala" för vad som känns bra för mig och den räcker mer än väl. Sen kommer vi, tyvärr, till momentet att mäta oss med andra vilket stjälper det mesta på ända.

Säger bara: Här står jag och duger!

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa!
    Fick inte träffa dej igår :( , men jag hörde att det blir en annan dag i stället!
    Jag vill bara berätta dels att jag går hos en kurator på VC som efter två gånger känns så bra, idag pratade vi just om det som du skrivit om. Därför är jag också lite trött i huvudet ;)
    Slank in på den här sidan en dag och prenumererade på E-kursen! http://www.sparkofdesire.se/
    Har plockat fram boken The Secret också men då tycker jag att Jenny framställer det bättre. Boken är så amerikansk på gott och ont.
    Så nu övar jag för fullt! Snacka om verksamhet i huvudet! Ha det bra min vän tills vi ses! Kram!

    SvaraRadera
  2. Mariann; är ju inbokad till i slutet av februari så då ses vi :-)
    Gott att höra att du funderar över hur du funderar :-) Också bra att du hittat något som känns bra att läsa för då finns inget motstånd :-)

    Kram!

    SvaraRadera