13 februari 2012

Behov



Vi ska få tillökning i vår lilla familj! Vi träffade lilla Medea igår och det kändes riktigt bra på alla plan så vi får hem henne i mitten på mars efter vår lilla resa och efter att att jag gjort mina två första dagar på coachkursen. Sen har jag tid med en valp. Har helt ärligt glömt hur det är att ha valp, det är 15 år sen sist, så jag ser fram emot det, mycket.

Det blir dessutom ett välkommet avbrott i livet eftersom det känns som att alla mina dagar är fyllda med jobb och jag längtar efter ledighet och tid med mig själv, tid för hemmet, tid för att så smått börja åka till stugan när våren kommer, helt enkelt ett utvidgat utrymme mellan de saker jag är bokad på.

För mig är de där timmarna som jag kan få vara i mitt filosoferande viktiga, då jag också kan utveckla mina drömmar och skriva ner mina tankar. Jag har inget större behov av att fylla livet med en massa bekräftande saker, jag vill mest vara i varandet. Något jag kan och har möjlighet till. Jag känner mig oerhört tacksam över alla jobb jag har och får och över att jag har möjlighet att styra min egna tid och tacksam över att jag samtidigt kan söka mitt filosoferande.

Vi har alla olika behov och i dom flesta fall tror jag att vi gör vad vi kan för att uppfylla dem. Avstår vi det så tror jag att vi så smått dör inombords, ger upp, släpper taget om drömmar och hoppet och då försvinner livsgnistan. Något driver oss ju framåt och kroppen är konstruerad för att vi alltid ska kunna reparera den efter våra behov. Det finns ett bästaläge för våra kroppar och ju närmare vi är det läget, ju bättre mår vi. Och där behöver kroppen och hjärnan följas åt annars blir det allt annat än livslångt.

Maslows behovstrappa ger mig lite att fundera över

De fem behoven enligt Maslow (1 är längst ner i trappan & 5 i toppen)
1. kroppsliga behov
2. behov av trygghet
3. behov av kärlek och gemenskap
4. behov av uppskattning
5. behov av självförverkligande

1 kommentar:

  1. Jag minns Maslow. Vad jag inte minns är hur han kom fram till ordningen...
    Är inte helt säker på att det stämmer in i min värld.
    /Marit

    SvaraRadera