15 februari 2012

Framgång


En liten skör blomma bryter igenom hårdaste sten. Den har hittat nyckeln till framgång.







Ibland känns drömmar som ren verklighet. De är tydliga, starka och finns kvar i minnet när jag vaknar. Efter att ha sett filmen "Inception" så funderar jag också på vad som egentligen är verklighet, vem vet egentligen det?

Mina drömmar i natt handlade om att jag talade med en man om att gå sin egen väg och att allt är möjligt. Det var en vältränad man och jag undrade först när jag vaknade varför han var det, och förstår nu att det handlade om Arnold Schwarzenegger. Jag brukar använda honom som exempel på att när du gör det du vill och går för det du vill och önskar så kan du komma hur långt som helst och framför allt så får du det du vill. Allt är möjligt!
Han kommer från en liten ort i Österrike och flyttade så småningom till USA, vann kroppsbyggartävlingen, Mr Olympia, hela sju gånger och Mr Universum 4 ggr. För att han ville det.
Han ville sen bli Hollywoods högst betalda skådespelare och blev det med ett stort antal framgångsrika filmer. Han ville sen ägna sig åt politik och blev Californiens guvenör. För att han ville. En man utan "rätt" förutsättningar blev precis det han ville. Han är bara ett litet exempel på en man som sökte den sortens framgång.
Det finns andra sorters framgång också som den sociala och humanistiska. Men ofta när vi pratar om framgång så ingår det att vi pratar om rikedom i form av pengar. Framgång är så mycket annat också.

När vi pratar om fördelning av rikedomar på jorden så sägs det ofta att det är några personer som har tagit alla rikedomar och att allt är snefördelat men det är långt ifrån sanningen. Ingen har tagit alla pengar, det finns obegränsat av rikedomar, finns inget tak på hur mycket som finns, och vem som helst av oss kan bli rika och tjäna lika mycket pengar som "dom". Så vi kan sluta att säga att några roffat åt sig all rikedom. Det finns obegränsat av dom så det är bara att ge sig ut och håva in dom om man önskar. Många av dom som lever i ekonomisk framgång har börjat med tomma händer och om vi vore miljontals människor som började med tomma händer och tog oss fram till pengarna så skulle det räcka åt oss alla. Det finns inget tak för världens rikedomar så länge vi sätter värde på det som ligger i byteshandeln för att få saker och tjänster.

Alla människor har framgång. Vi går framåt vare sig vi vill det eller vill något annat. Livet går framåt eller kanske vi väljer andra ord som utför eller uppför men i ordet framgång finns det ett hopp. Vi vet själva var och en vad framgång är för oss personligen. Det kan handla om pengar, utbildning, arbete, mental hälsa, fysisk hälsa, saker, upplevelser, ja, allt man kan tänka sig, allt olika för oss alla. Om vi sen väljer att jämföra oss med andra så blir framgång något annat. Det är vi själva som skapar bilden av framgång.

Först måste man vara på det klara med vad framgång är. Den bästa definitionen jag har kommit fram till är: "att slutföra det man planerar att göra". Med den definitionen klar för oss kan vi se skillnaden mellan framgång och misslyckande:

Någon sa om framgång: "Om du lägger upp en plan och följer den kommer du att bli framgångsrik. Gör det du sagt att du ska göra, och gör det med glädje. Framgång är resultatet av att hela tiden ta steg mot våra viktigaste mål."

För mig är framgång att kunna leva det liv jag själva önskar och i det göra det som känns rätt.

2 kommentarer:

  1. jag tror också att man kan nå sina mål i livet om man vill, och jag förstår att du inte bara menar "rikedom" i form av hur mycket pengar man har på banken. Personligen har jag snart uppnått mina mitt mål, men det har inte varit så lätt alla gånger.
    DÄREMOT tror jag att förutsättningarna är begränsade, och mer komplicerade för en del av mänskligheten, än för andra.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. Maggan :-)

    Uppskattar mycket dina kommentarer här :-)
    Ingen av oss har spikrak räkmacka fram till våra mål men vi överbrygger våra svårigheter eftersom vi just har ett mål som vi vill fram till. En framgång :-)
    Och alla har vi våra egna förutsättningar att utgå ifrån, helt klart. :-)

    Kram

    SvaraRadera