31 december 2011

Mitt nyårstal


Det var en mäktig känsla att kliva upp på pulten och få se alla människor som samlats i backen vid Moa-statyn idag. Kören sjöng och jag fick hålla mitt tal, vilken lyckostund!
Delar gärna med mig av det jag fick möjlighet att berätta idag.

Bästa Norrköpingsbor med nära, kära, bekanta och vänner från när och fjärran. Det är med stor ödmjukhet jag står här idag som nyårstalare. Det är stort att få äran att tacka av det gamla året och hälsa det nya välkommet. Jag har väl knappast blivit en riktig östgöte efter 25 år i Norrköping men jag är stolt över denna vackra stad jag idag kallar min hemstad.

Vi är säkert många som lyssnar till Tennysons dikt Nyårsklockan ikväll, när den läses från Skansen, jag gör det också och för mig handlar den om att föra tron, hoppet och kärleken in i det nya året.

Så blås, ljumma vårvind, blås in det nya i tidiga nyårsnatten, det gamla året har gjort sitt, jag lämnar den ryggsäcken bakom mig, så blås in ny kraft i själ och hjärta i en lättare kropp.

Blås ut alla sorger som berört oss under året där bland annat
naturkatastrofer runt om i världen och dådet på norska Utöya rört oss starkt. Blås ut ilskan och blås in styrkans vind att låta obegripliga händelser bli till den styrka som vi alla besitter, modet att säga;
vi ger aldrig upp.

Blås ut de rädslor vi skapar och låt endast de två återstå som vi genetiskt är födda med, rädslan att falla och rädslan för överraskande ljud. Resten av våra rädslor skapar vi själva vilket spär på ondska och hat. Så blås ut våra påhittade rädslor. En värld utan rädda människor är en värld med kärleken som ledstjärna.

Blås in stolthet och glädje över att Musikhjälpen i år drog in över 18 miljoner kronor och att alla andra insamlingsgalor slår rekord i insamlade pengar, att Thomas Tranströmer fick Nobels litteraturpris, att tre kvinnor fick Nobles fredspris för deras icke-våldsamma kamp för kvinnor och kvinnors rättigheter till fullt deltagande i fredsskapande arbete och för att vår kronprinsessa bär på en tronarvinge.

Blås in medvetenheten om att det aldrig kommer att bli fred på jorden så länge jag själv är osams med min granne. Fred på jorden börjar med att jag hjälper den okände i min närhet och att hjälpa någon aldrig gör ont. Det enda det kostar är tid, tid som jag har gränslöst av eftersom tid är en illusion som jag själv väljer hur jag vill prioritera. Ge för att du vill ge istället för att ge för att förvänta dig något tillbaka.
Skulle vår planet invaderas utifrån av ett nytt släkte så skulle de gränser vi satt upp suddas ut och vi skulle alla stå eniga för att rädda mänskligheten. Jag skulle till och med ta min granne i handen, den jag aldrig talar med annars och strunta i att hon eller han lämnat ludd kvar i torktumlaren. Ska det verkligen behövas en invasion för att vi ska sluta vara rädda för varandra och för att vi sluta klaga över våra i-landsproblem?
Blås in den ljuvliga känslan som infinner sig när jag säger ordet förlåt och att alltid först förlåta mig själv.

Blås in styrka i att vi ser att vi var och en lever i vår egen sanning och att alltid gå till källan när vi undrar något om en annan person. Att sluta prata om saker och personer utan att ha fakta. Att alltid tänka att jag vill gå en mil i den andres skor innan jag dömer eller säger något endaste om någon annan.

Blås, ljumma vårvind, blås ut alla negativa tankar och ord vi strör omkring oss och lär oss att medvetet byta ut de mot det goda och positiva. Själv väljer jag att läsa tidningen Good News Magazine och lyssna och titta på det som gör mig gott. Det jag omger mig med färgar mitt liv.
Säg alltid vad du vill istället för tvärtom och sluta använda ordet inte. Vänd varje inte-mening till det du önskar istället och det gör gott direkt i själ och hjärta.

Blås in kraft att vilja och våga stå för den jag är i allt och alltid. Jag är den enda person som vet vad jag tänker och vill, så blås in styrkan att säga, göra och vara det jag helst vill. Blås in medvetenhet om att avundsjuka enbart ligger hos personen som uttrycker den.

Blås in ljumma och starka vårvindar om insikten att veta vem som är viktigast i ditt liv och om du fortfarande söker efter svaret på den frågan så titta noga nästa gång du ser dig i spegeln.

Allt är möjligt och den energi du ger ut får du också tillbaka, så välj noga.
Gå för dina drömmar! Själv vill jag ge ut min första bok och till sommaren sitt på en hästrygg för första gången i mitt liv.
Du och jag har möjlighet att göra 2012 till det bästa året i våra liv.


Gott Nytt År!

12 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra! Gott Nytt År♥

    SvaraRadera
  2. Du är underbar och jag är tacksam o glad att jag fick ta del av detta tal på nåt sätt!! Mycket tänkvärda ord!! Tack o Gott Nytt År Lisa!!
    Kram från Lena!!

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tal. Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  4. Lisa!
    Ett riktigt Gott Nytt År!
    Du är en fantastisk kvinna! Vilket tänkvärt tal. Grattis!
    Birgitta och Lars

    SvaraRadera
  5. Ett fantastiskt fint tal du höll som inledning på Nyårspromenaden igår här i Norrköping!
    Jag var där och lyssnad och det gav mig mycket med alla sina fina tänkvärdheter :)
    Du fick oss verkligen att komma i stämning inför Nyårpromenaden samt inför det nya året!
    Blev en del fina foton också...

    SvaraRadera
  6. Tack, alla fina, för era kommentarer :-) Jag tror på en bättre värld och tillsammans kan vi göra den med att börja i det lilla :-)

    SvaraRadera
  7. Vackert och tänkvärt!
    // Piga

    SvaraRadera
  8. Ett fantastiski tal som gör mig glad och hoppfull. Tack

    SvaraRadera
  9. Vackert, inspirerande och så rätt i tiden!

    SvaraRadera
  10. Så otroligt bra! Själv har jag lovat mig att mer säga vad jag tycker.
    Östgöte från Västervik

    SvaraRadera
  11. Härligt att få "höra" det igen!!!!:) Ett fantastiskt tal från en underbar tjej!!<3
    Kommer att spara dessa minnesvärda ord i mitt "minnesarkiv" för att om och om igen kunna ta del av dem!!!
    Tack igen bästa Lisa!!!!

    SvaraRadera
  12. Yes jag får ta del av talet, Tack :-) Med din röst på dessa ord.. jo du, storslaget!

    Take care...

    SvaraRadera