19 december 2011

Inne eller ute


"You know in fashion; one day your in and the next day your out".
Det är ett citat hämtat från Project Runway som jag ser emellanåt, Heidi Klum säger det i varenda avsnitt. Det känns som att det citatet går att överföra på det mesta i vår tid; "You know in music, friendship, relationsship, jobs.... osv; one day your in and the next day your out."

Ena dagen är jag höjd till skyarna och nästa så är alla dörrar stängda. Det gäller verkligen att veta vilken grund jag själv står på och då välja en stadig grund. Att vara den där fyren på en stadig klippa när stormen viner. Ena dagen är det lugnt, inga vindar, strålande sol och varmt. Nästa dag är det full storm, kallt, blött och mörkt. Och fyren står där orubblig, alltid.
Kraften i att vara någon i ett sammanhang och tillhöra är stor och kraften när sammanhanget stöter undan är också enormt stark men den styrkan avtar ju längre bort den kommer. Ena dagen står jag lugn och stad i värme ljus och nästa dag står jag lika lugn och stadig trots att det blåser orkanvindar.

Det är en känsla av lugn som infinner sig när jag kommer på att jag kan själv bestämma var jag ska stå och hur och det kan blåsa hur mycket det vill runtom mig för jag vet att jag står stadig. Jag kommer att vara "inne" varenda dag i mitt liv i och med min inre styrka och inget kan få mig att känna mig "ute". Dvs så länge jag står kvar på min grund.

Den klassiska barnvisar säger:
“Bygg inte hus på en sandig strand. Bygg inte hus på grus
Kanske verkar det okej men en dag, du ångrar dig
Du måste bygga huset en gång till
Du måste bygga huset på ett berg
På en stadig grund som inte rubbar sig
Och när stormen piskar på
Har du frid i ditt hus ändå!”


Precis så är det och det är först som vuxen jag förstår det verkliga innehållet i visan. Jag ska strunta i vad andra tycker och bygga mitt eget hus där jag vill att det ska stå. Ingen har rätt att tala om vad jag ska göra med mitt hus och hur jag ska möblera det.
Ingen förutom jag själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar