17 mars 2011

Någonting är på gång...



Det kommer en dag när vi alla kommer att se, ta in och fokusera på det ljusa och vackra.
Det kommer en dag....



Någonting är på gång.... jag använder ordet måste och säger: det måste vara så för vår värld är ur led...
Moder Jord säger ifrån genom att ta till dom medel hon känner till. Vi människor ryggar tillbaka och känner oss maktlösa och ja, vi är maktlösa när det kommer till att tro att vi kan styra naturen. Vi är ingenting när Moder Jord bestämmer sig för att använda sina krafter och det räcker att hon hostar till så är vi så små, så små... När ska vi lära oss att lyssna? Kommer vi någonsin att göra det?
Är det för sent för att få till stånd en förändring globalt? Känns som att vi bara ser på och konstaterar att det går åt skogen.
(För övrigt ett roligt uttryck i sammanhanget... )

Sjukdomar sprider sig med vindens hastighet och det handlar numer om "lindrigare sjukdomar" som influensa och maginfluensa där människor blir liggande i veckor. "Lindriga sjukdomar"?? Vi har fler stressrelaterade sjukdomar nu än någonsin tidigare... Vi blir mer och mer mottagliga för infektioner och baciller och det kommer nya resistenta bakterier som ingen människa råder bot på.
Vi drar till oss mer och fler sjukdomar för att vi väljer att leva ohälsosamma liv både fysiskt och framför allt mentalt.

När ska vi människor komma på att det är i det mentala vi kan hitta fred och frid? Vad ska till för att vi ska få upp ögonen och förstå? Och våra hjärtan har också känslor och kan tänka...

Människor krigar med och mot varandra och det enda det rapporteras om i nyheter, i dom flesta sociala medier, är mörka nyheter som gör våra sinnen ännu mörkare och desillusionerade.
Världsförbundet kommer med förslag hur man ska tackla det mörka och frågan är om det någonsin kommer att gå att möta mörker med mörker... mörkt + mörkt kan bara bli ännu mörkare.... Eller när det är mörkast kan det aldrig bli mörkare...

Men ett enda ljus kan spräcka det totala mörkret...
Jag tror på att se vad världen har att berätta, ta in, reflektera och sen välja väg. Hjälpa globalt, hjälpa sina nära och kära, hjälpa oss själva, hjälp till självhjälp...
Jag tror absolut att vi kan låta bli att överkonsumera informationen som kommer till oss i ett konstant flöde för vi kan välja att stänga av när vi har fått information och vet vad som händer.

Jag tror också på att byta ut alla negativa ord vi använder: sjuk-hus, cancer-gala, krigs-hjälp, anti-våld, stoppa djurplågeri osv osv. Det enda vi gör i och med att vi använder dom orden är att fokusera ännu mer på dom negativa orden och ge dom ännu mer energi och styrka. Vi stannar i det som är dåligt och fokuserar på det istället för att byta fokus och prata om hur vi vill att det ska vara: frisk-hus, hälso-gala, freds-hjälp, pro-fred, fria djur osv...
Får höra kommentarer om att det är småpotatis och lite fånigt att tro att det kan hjälpa till att få en bättre värld och jag svara som alltid: Jag börjar med mig själv, hur och vad gör du?

Se det mörka och se det ljusa. Ta in och reflektera över det mörka och välj att hjälpa till genom att använda det ljusa.

3 kommentarer:

  1. Fast det finns en viss skillnad på friskvård och sjukvård.

    Orden har betydelser praktiskt för att veta vad vi pratar om. Men om vi byter ut alla ord mot nya ok. Men inte blanda så man kan missförstå. Det är inte bra.
    Från min vy.
    Peter

    SvaraRadera
  2. Åh Lisa, det här gillar jag!! Precis vad jag vill börja dagen med att läsa, TACK!

    Är jag sjuk, söker jag (kanske) vård och det är för att sträva mot att bli frisk... helt klart att det borde heta friskvård. Borde & borde... det är bara att jag säger det :-)

    När människor "vårdas inför döden" heter det vård vid livets slutskede (eller nåt) *bara en liten tanke*

    SvaraRadera
  3. Peter; ja, idag har dom en praktisk betydelse för oss eftersom det är bestämt vad vi ska kalla saker.
    Jag tror ju att allt går att förändra och det har skett många större förändringar i den här världen än att byta ut ett ord :-)

    För mig handlar det om att lägga fokus åt det hållet jag vill gå och är jag sjuk så vill jag bli frisk alltså friskvård :-) Och för mig är all friskvård friskvård.
    Det här går ju hand i hand med mitt tänk så jag väljer dom positiva orden och positivt fokus och kommer att fortsätta göra det :-)

    Och Peter, du får alltid tycka och tänka precis vad du själv vill ... det är ju det som är det härliga och det som skapar goda samtal :-)

    Lisa

    SvaraRadera