3 mars 2011

Fotfäste

Det är ganska enkelt att förlora sitt egna fotfäste för en stund när andras fotfästen pockar på uppmärksamhet. Då får jag hålla under armarna och lotsa till säker mark och visa att där finns det en trygghet så att fötterna igen går på stadig mark.
Det kan vara både små och stora fästen som lossnar och har det väl lossnat så behövs bara en liten putt i rätt riktning så är allt ok igen.
Att som barn lita till vuxna förstår jag mer och mer är av största vikt och tilliten kan vara av olika slag. När en vuxen person går in och talar om för barnet att så här och så här gör vi här och om du låter bli att följa reglerna så blir det represalier. Att fostra ett barn efter rädslans stora makt...
Ett barn som hela tiden får kämpa för att höras och synas och blir avvisad och som när det får lite fokus brer på hela sitt register lär sig att vara snabb, effektiv och, kan tyckas för andra, påfrestande. Att som vuxen bli irriterad och helst vill ha dom ur vägen och slår hårt verbalt..... Att fostra ett barn till dålig självkänsla som sen tar halva livet att hitta tillbaka till....

Just nu lär jag mig massor både i mitt verkliga liv och genom den tv-serie som handlar om att för två veckor byta liv med en annan familj. Jag tittar och upplever och är i det konstant i mina tankar.
Att som vuxen kvinna bli mamma för längre och kortare perioder lär mig otroligt mycket om mig själv. Mindre om barnen utan mest om mig själv. Hur mycket tålamod jag har, vilken energi jag skickar ut, hur bra jag är på att lyssna och ge feedback, hur mycket egentid jag är villig att avstå och då med ärligt hjärta, hur viktigt jag anser att saker och ting är i bemötande av människor, hur stor "makt" jag har som vuxen, och det för att nämna ett par saker...

Jag förstår mer och mer det jag själv säger så ofta: gå en mil i dens skor du har åsikter om innan du yttrar det minsta om hur den personen väljer att leva sina liv. Sätt också på dig silkesvantarna därefter och var sen en vägvisare där mottagaren själv får välja. Öppna hjärtat och tänk och känn innan orden kommer ut munnen. Ordens makt kan vara oerhört förödande och åt andra hållet fantastiskt uppbyggande.
Jag väljer själv vilken metod jag vill använda och jag vill hellre bygga upp än rasera.

2 kommentarer:

  1. Häftigt Lisa: Jag var på bluesspelning igår kväll och en av gästerna var en kvinna o en man med deras 10 månaders lilla tjej. Kvinnan fick mig att tänka på dig och jag tänkte: Lisa passar som mamma!
    Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte tänka mig en bättre bonus Mamma till våra barn, den energi du utstrålar, den viljan & engagemang, den totala närhet du visar gör mig alldeles rörd, du är helt fantastisk, älskar dig så mycket // Kjelle

    SvaraRadera