26 mars 2011

Kopia...


Ingen vill vara en kopia, alla vill vi vara original... åtminstone så vill vi vara originella i jämförelse med andra, samtidigt som vi, till stor del, kopierar vad andra människor gör, tänker och säger. Det är ju motsägelser som heter duga.
Vi är ju uppfostrade med att ta efter förebilder och dom förebilder som enklast presenteras för oss är dom vi tror att vi vill efterlikna. Återigen står media i fokus, ett media som skapar förtvivlan hos många som aldrig klarar av att leva upp till det dom tror att dom vill vara. Eller snarare, vi har slutat att lyssna till oss själva och tar till oss dom "förebilder" som kommer till oss lättast.

En mamma vill vara en god förebild för sina barn och det mesta hon matas med är medias bild av den perfekta människan och hon ser hela tiden brister hos sig själv. Känslan av att vara bristfällig för hon över till sina barn som i sin tur gör likadant i nästa led och i nästa led och i nästa...
Det tar oss ofta tills halva våra jordliga liv har gått för att komma till insikt att vi duger som vi är och det ändå sagt med viss modifikation eftersom få av oss klarar av att var helt nöjda.

Jag brukar tänka på hur det hade varit om, den första förebilden av alla; Adam och Eva, hade burit på Downs syndrom eller levt utan armar eller varit döva eller varit överviktiga? Hur hade vårt perfekta ideal sett ut då?! Inget annat hade ju funnits att jämföra med och den historia som beskrivs i Bibeln hade fortsatt att vara vår ledstjärna... Undrar hur det hade sett ut i världen? Intressant tankenöt...

Allt i naturen är alltid perfekt för det blir som det ska bli när det börjar gro och blomma. Ingen säger till trädet: titta på trädet bredvid dig och se till att växa likadant som det, se till att få samma gröna färg på bladen och var noga med hur mycket vatten du dricker. All växtlighet blir som den blir och den är perfekt i sig, ingen klagar! Jo, förresten, människan klagar och lägger sig i... som vanligt... tar bort och lägger till för att få det att bli en kopia av något den lärt sig är hur det SKA se ut....

Att kopiera en filosofi eller religion handlar för mig om att ta till mig tankar, ord och texter och sen göra om dom till mina egna. I min värld blir dom mina egna när jag har tänkt igenom så det har landat hos mig i mitt hjärta och min sinne, när jag kan förklara för en annan person mina tankar utan att använda andras ord och när jag lever efter hur jag känner att jag vill att det ska vara. Jag har själv varit en filosofisk kopierare och först när jag kände vad orden och känslorna betydde för mig så kände jag att jag kunde stå för det jag sa och gjorde.

Allting förändras och jag förändras med allting... Inget är skrivet i sten... Alla har vi vår egen verklighet...

Jag är hellre ett härligt, rent och ärligt original för vem vill vara en förljugen kopia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar