28 november 2011

Solen syns när den ska


Allting händer precis när det ska, det är min fulla övertygelse. Det kan ju bara hända precis då annars skulle det ju hända en annan gång. Eftersom det enbart finns n u så händer det precis när det ska. Jag vet ju inget om framtiden.
Jo, det jag vet är att jag önskar mig saker, släpper den tanken och struntar i hur och när, så händer det när det ska. Jag har tillit till att allt sker när det ska.

Jag kan planera och önska att det ska hända vid ett tillfälle och då ”låser” jag min tanke vid det och universum får inget spelrum. Det är då lätt att det blir något annat än det jag tänkt mig och då blir jag frustrerad och tänker; varför blir inget som jag önskar mig? Varför händer det just nu?
Jag tror att det handlar om att våga släppa kontrollen och vara öppen för den energi som kommer att göra att det blir det bästa för mig. Att släppa att jag är benhård på att så här ska det bli och så här ska jag göra.
Skulle jag tacka nej till tio tusen bara för att jag bestämt mig för att jag skulle få tre tusen? Skulle jag tacka nej till en lägenhet i en finare del av stan för att jag bestämt mig för att jag ska ha den jag först blev erbjuden? Varför tacka nej till ett bättre erbjudande än det jag bestämt mig för?

Vi önskar oss starkt en liten valptjej och hade den bästa tiken dräktig och hon fick valp i fredags precis som planerat, m e n hon fick enbart en dödfödd valp. Sorgligt förstås men direkt tänker jag; det är meningen att vi ska ha en annan liten tjej, en tjej som är helt menad för oss. Jag släpper tanken på hur och när och det gör mig oerhört lugn. Jag vet att den bästa för oss kommer.
Dessutom så kanske det är tänkt andra saker innan hon kommer, andra saker som vi/jag önskat och som behöver den tiden.

Jag har också fått svar på mitt största h u r i mitt liv och det handlar om känslan och tanken att gå ner i vikt. Först när jag släppte tanken på hur, har varit expert på hur nämligen, så kom den rätta vägen till mig. En väg jag inte ens tänkt på men när den dök upp så bestämde jag mig snabbt för det kändes så helt rätt och det blev helt rätt. Jag gjorde min gastric bypass eftersom jag äntligen efter alla år släppte h u r ska jag gå ner i vikt. Nu kan jag lägga min energi på en massa andra saker och jag vet med bestämdhet att jag lät göra operationen precis när det var dags, när jag är i fas med allt annat i livet och är redo för att ta hand om mig själv.

Detta som ett exempel på att allt händer när det ska.
Det kan handla om stora eller små saker och händelser och när något har inträffat som jag kan stå frågande inför så kan jag alltid i backspegeln se varför det hände just då. Allt blev nämligen till det bästa.

Saker inträffar när jag är som mest öppen för att få en vink om en förändring, en förändring som gör min önskan precis till det den ska bli. Jag kan aldrig ångra något eftersom jag i varje ögonblick gör exakt det som jag gör just då utifrån de erfarenheter jag har just då. Den här känslan och tanken gör också att jag kan låta människor vara precis som där precis när dem är det.

Allt händer precis när det ska d v s när jag är redo för det i min energi och jag har så många händelser bakom mig som jag kan peka på som har inträffat när de skulle.

När jag följer det här sättet att tänka då kan jag sluta säga saker som;
" -Jag borde ha lämnat det där jobbet eller den där relationen för länge sen. Jag borde ha fattat mitt beslut för länge sedan. "

Jag gör exakt vad det är tänkt att jag ska göra precis just nu. Jag lyssnar till magkänslan och följer den.

Detta gäller även för andra. Eftersom jag tror att allting händer av en anledning, och jag tror att allt händer när det ska, så behöver jag också släppa alla andra. Jag kan då aldrig säga; "- Han är bara inte där ännu eller jag önskar att hon just nu kunde förstå för att gå vidare". De är precis där de ska vara och det är deras rätt att vara där, och det är rätt för dem just nu. De är också precis där de ska vara just precis nu.

Och det är så intressant med universum! Fick precis i skrivandets stund en bekräftelse på att människor gör precis som de själva vill oavsett vad det tidigare sagt. Undrar då igen vad orden betyder, inget??
En person gör precis det hon säger att hon önskar att personer i hennes närhet ska avstå att göra. Hon är säkert inte medveten om det, men skulle jag tala om det för henne så skulle hon förstå. Intressant och jag får bevis för att allt händer när det ska och att jag nu låter henne vara eftersom hon är precis där hon ska vara i sitt liv.

Allting händer precis när det ska och på det sätt det ska. Solen syns när den ska och molnen flyttar sig när de ska :-)

2 kommentarer:

  1. Skön läsning, jag gillar hur du filosoferar om livet...tack Lisa :-)

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning! Men det här gäller det goda i livet. Varför kommer det onda när det kommer? Kan man säga att det också kommer när det är rätt tid? Då förstår jag inte så mycket av livet. Jag förstår överhuvud taget inte, varför det kommer och prövar en så hårt!

    Birgitta

    SvaraRadera