24 november 2011

Rensar





Jag tycker om att rensa, städa undan och åka till returpunkten med gamla grejer. Jag känner mig friare när jag gjort mig av med saker som bara står till ingen nytta eller glädje. Just nu är det källarrensning som gäller och jag blir bättre och bättre på att slänga grejer som jag tidigare velat spara. Tänker att saker som ligger i en källare år efter år, vad är det för värde i det? Saker som jag vill ha omkring mig ser jag till att ha framme och njuter av dom. Saker som ligger i källaren som jag kan sälja säljer jag för att kunna få upplevelser för pengarna eller köpa något nytt som jag verkligen vill ha och som jag kan njuta av.

Varför sparar vi på gamla saker i våra källare? Kan det vara en generationssak? Att det var sämre tider förr och att man bunkrade upp för kommande tider och att man dessutom sparade saker till sina barn. En bra och god tanke absolut. Eller också att ha grejer att sälja när man är i behov av pengar vilket också är en god tanke.
Men dom där sakerna som bara ligger till ingen nytta?

Jag är tacksam att varken jag eller min kärlek är hamstrar och samlar på oss en massa prylar, det är tvärtom. Ut med det som tar plats och energi och ha kvar det som gör oss gott. Just nu ska jag slänga iväg, eller snarare bränna upp, en massa gamla papper som jag trott att jag behövt spara. Det ska bli så skönt att bli av med.
Och framför allt, om/när vi flyttar så har vi bara bra saker att ta med oss och jag vet också att vi då dessutom kommer att rensa undan ännu fler grejer.

Jag kan ingenting ta med mig när jag går. Jag behöver inga penningar när jag vid porten står, jag kan ingenting ta med mig när jag går....
Vilket känns bra!

1 kommentar:

  1. Skoj att läsa när vi som bäst håller på och just röjer och rensar gamla saker, vi har precis som du insett att det faktiskt GÅR att skiljas från gamla grejer, sånt som vi trodde vi "kanske skulle använda nångång" :-)

    SvaraRadera