16 november 2011

Körsångarsansvar


Hade ett körjobb i helgen och jag började återigen fundera över hur mycket ansvar jag har som körsångare.
Jag har många gånger filosoferat över fenomenet kör, dess sociala verksamhet, dom som deltar, ansvar, ambition, mod mm och där jag landade efter helgen var just om det egna ansvaret som körsångare.
Anledningen var att när vi drog ihop musiker och kören för första gången under genrepet så kom vi till en sång och en av sångarna uttrycker: " - Det här kan vi inte!".
Jag vet att det var en sångare som var frånvarande under repet tidigare i veckan och jag tänkte; vari ligger ditt egna ansvar för att kunna det som är tänkt att framföras idag?
Det handlar ju också om att det kommer publik och lyssnar och som vi vill ge det bästa.
Jag har själv sjungit i kör under många år och jag vet av den erfarenheten att det är som minst roligt att sjunga när jag är dåligt påläst och avstått från att öva hemma det där lilla extra sista. När jag har varit slö på repetitionerna och energilös, när jag avstått att bidra med energi, då är det inget skoj.
Vad är min ambition som körsångare om jag kommer helt oförberedd till ett rep? Vari ligger lusten då? Inga noter framtagna, ingen mental förberedelse, ingen vilja. Varför vill jag då sjunga i kör? Är det den sociala biten som lockar? Kommer jag dit för att ta energi? Att gå till körövningen med negativa tankar, varför? Vad gör det här med gruppdynamiken?
Jag har inga svar för jag har aldrig frågat någon sångare om det här men jag är nyfiken.

Tvärtom så blir körsång det mest roliga och energigivande som finns och det blir verkligen till den friskvård jag säger att det är
Hur mycket ansvar ligger hos mig som körledare för att sångarna ska kunna sin sak? Massor förstås och det är upp till mig som körledare att lägga upp repetitionerna på ett sådant sätt att alla känner sig väl förberedda och också att ge energi så att varje körmedlem känner sig viktig och värdefull och då kan lägga till ett extra krut när det är dags.
Absolut ingen skugga över någon körledare alls, jag vet hur mycket fritid som läggs ner utan jag skriver utifrån mig själv.

Under alla mina år som körledare så har jag nästan enbart stött på ljuvliga, positiva, glada, energirika människor som brinner för att sjunga kör och det har gett mig så oerhört mycket. Och jag fortsätter på samma sätt jag gjort tidigare och jag vet också att det handlar om att spegla varandra; tycker jag att det är skoj så tycker sångarna det och tvärtom.
Jag är priviligierad att få jobba med mina körer och jag blir lika glatt överraskad när det bara strömmar glada sångare till mina projekt och just nu är vi mitt uppe i två härliga julprojekt.

Jag brukar säga att en kör blir aldrig bättre än den svagaste länken och vem vill vara den länken? Tänk vilken nivå det kan bli på alla våra tusentals körer om vi alla skulle vilja vara en stark länk i en kör :-)

Och som körledare så har jag mitt ansvar för att sprida glädje i körsjungandet och jag tar mitt ansvar.

4 kommentarer:

  1. Du tar verkligen ditt ansvar Lisa. Jag fullkomligt älskar att jag fått sjunga i några av dina projekt :-)

    SvaraRadera
  2. Att få vara med i dina körer är ett PRIVILEGIUM! Har sällan skådat sådan entusiasm som just du förmedlar till dina körmedlemmar. Är så trist att jag inte kan vara med denna gång och får uppleva din energi!

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  3. håller med både Petra och Maggan. Du är otrolig som inspiratör, Lisa. Det är mycket roligare att sjunga i ett positivt klimat.
    Och visst har körledaren ett stort ansvar, ffa som inspiratör, men även för att se till att stämmorna sitter. Är själv en sån som sällan övar inför körövningar (mer än när det "behövs"-min definition) men skulle å andra sidan aldrig drömma om att komma till konsert eller gen/orkesterrep utan att kunna det som ska framföras.
    Har aldrig reflekterat över vilken energi jag sänder ut på övningarna...

    SvaraRadera
  4. Går man in för att nåt ska bli tråkigt så blir det oftast så, ett öppet sinne helt utan förväntningar är bäst har jag lärt mig efter många "negativa vändor" i livet. Att sjunga i kör kan vara allt ifrån dötrist till jätteroligt, har sjungit i en hel massa körer och haft allt från sura gubbar till körledare till glädjespridare som du Lisa och att sjunga med dig ger en massa positiv energi som sprider sig i hela kören, bättre friskvård än så finns inte! :-)

    SvaraRadera