1 november 2011

Enerigförskjutning


Det är många människor som är besvikna. Många som bär på den tunga känslan av besvikelse och låter den styra vardagen.
Besvikelse går hand i hand med förväntningar och ja, jag vet att när man förväntar sig saker och något annat än det förväntade inträffar så inträder besvikelse.
Jag har under de senaste åren beslutat mig för att avstå från besvikelse vilket resulterade i att jag kom fram till att får sluta att förvänta mig saker. Jag kan längta till händelser och jag tänker alltid numer att jag vill ta händelsen precis för vad den är just då och då blir det som allra bäst. Det är skönt att slippa vara besviken och arg.

Jag har precis idag fått uppleva att en person blev arg och besviken på mig efter att jag tog ett annat beslut än vad som var överenskommet. En "muntlig" överenskommelse. Jag sa till mig själv att mitt beslut är mitt och att det som inträffade ingalunda påverkar världsfreden. Det handlade om saker, världsliga ting och jag tog ett beslut.
Att personen säger sig bli besviken och arg hör jag men jag har inget samvete för det och det får mig att fundera lite. Jag handlar ju utifrån där jag är och kan inte ta ansvar för någon annan. Jag kan ta ansvar för mitt handlande och gör det också.
Jag har också känsla för att personen i fråga reagerar och det med all rätt m e n allt är vad det är precis som alltid.

Ibland har jag svårt att veta hur jag ska hantera när människor reagerar som jag alltid tidigare har gjort fram till att jag hittat min livsfilosofi och det enda jag kan göra är att vara trygg i min känsla och låta människor vara som de är. Jag kan ge svar på tal på ett vänligt och bemötande sätt och sen gå vidare.
Jag tror ju att alla möten jag får uppleva i mitt liv har en mening och att jag av någon anledning önskat mig dom. Ibland är det en kontrast och ibland en vägvisare.
Jag är öppen för vad det än månde vara och jag står trygg i min filosofi.

Tänk om vi kunde samla ihop all den energin som vi lägger på negativa tankar och känslor och använda dom i positiva syften istället?! Tänk vilken energiförsörjning vi skulle ha!

Jag vet också att jag kan sluta fundera över hur jag ska kunna låta människor ta del av mina tankar på bästa sätt för jag vet att det blir genom min bok och den kommer när det är perfekt timing.

1 kommentar: