7 november 2011

Lyssna till min kropp


Varför väljer människor att må dåligt? Jag frågar mig gång på gång...

Jag har fått en kropp där min själ och mitt hjärta får bo så länge jag är i den här dimensionen. En kropp som är ett hem och mitt hem vill jag ha fint i, städa, byta ut gamla grejer, putsa upp och hitta lugn och ro i. Ett hem som jag renoverar när det behövs och som jag tillbringar mycket tid i, ett ställe som ger mig frid. Där konsten och vackra saker blir viktigt.
Jag undrar hur vi tänker när vi låter vår kropp förfalla, vårt hem. När jag släpper på all omtanke om mitt hem så havererar det mesta runt omkring mig. Framför allt så smutskastar jag själv min själv och mitt hjärta och det enda liv jag har.

Jag har lärt mig att lyssna till min kropp och numer så gör jag så att jag mår bra. Jag har tagit små och stor steg och i och med att jag tar hand om kroppen så får också själ och hjärta ett vackert och lugnt hem. Jag har bara en kropp, en enda kropp och den kan vara bort på en sekund och då flyttar min själ. Söker sig en ny boning.
Vi har god bostadsstandard här i Sverige och jag skulle önska att vi ordnade med samma standard för vårt kroppsliga hem.

Vi tror att vi kan köra på utan att lyssna till vår kropp men den är smartare än så. När det är slut så släcker den ner utan pardon och det tar lång tid att bli sams med den igen.
När min kropp numer säger: jag är trött; då vilar jag. Den säger: jag är hungrig; då äter jag. Den säger: jag behöver motion och vitaminer; då ger jag den det.
Jag tror att kroppen vet vad som är bäst för just mitt hem och jag litar mer och mer på att lyssna till den.

Varför väljer människor bort att må bra? Varför är valet enklare att vilja må dåligt? Något säger mig att jag aldrig kommer att få veta... Jag kommer oförtrutet att fortsätta må bra och troligtvis också påpeka för människor att det finns en annan väg att gå och att det är deras eget val var dom vill gå.

En som vet att lyssna till sin kropp, sitt hem och gör det oförtrutet och till punkt och pricka är Skalman. Han är en förebild!

1 kommentar:

  1. Ja det där med mat och sovklocka är ingen dum uppfinning :-)

    / Maria Wahl

    SvaraRadera