5 december 2012

Utan skulder


Har suttit med lite bokföring och räkningar och det är många siffror som snurrar och jag inser plötsligt att de pengar jag aldrig håller i handen är ju faktiskt bara siffror på ett papper. Intressant! Blir de siffrorna någonsin verklighet? 
Jag tittar på mina siffror och tänker att jag skulle kunna skriva vilka siffror som helst och ändå skulle det aldrig bli till reda pengar i handen. Idag är det sällsynt med kontanter och jag är sån att jag gärna vill ha konkreta pengar som jag betalar med hellre än att betala med kort. Jag har bättre koll och det känns mer verkligt; när pengarna är slut i plånboken så är dom slut! På kortet kan jag fortsätta att betala och betala och det är bara siffror som förändras. 

Vårt samhälle styrs av pengar och ofta, ofta hör jag människor beklaga sig över att dom inga pengar har och i min värld inträffar det att då har dom heller inga pengar. Jag har alltid en skål med pengar framme där det ligger olika mycket beroende på om dom använts mycket eller lite och eftersom jag alltid har pengar i skålen så kan jag alltid säga; jag har pengar! Det blir en sanning, en sanning som blir min verklighet. Ju mer jag pratar och känner gott för och om pengar ju mer kommer jag alltid att ha pengar. 

Ta en bank; dom lånar ut pengar till höger och vänster, eller kanske skriver siffror i olika dataprogram för att vara mer nogräknad, och det sinar ju aldrig. Dom borde ju ständigt ligga back eftersom vi alla lånar och lånar. Vi byter siffror med varandra på våra konton, det är vad vi gör. 

Om vi skulle stryka allt som heter skulder i världen hur skulle det se ut då? Om alla tänker att dom har dom pengar dom har i plånboken och vet det, då skulle ju skulder aldrig behöva förekomma, då skulle vi kunna ge bort våra pengar. 
Dom få gånger jag har lånat ut pengar så har jag tänkt; ok, nu har dom här pengarna lämnat mig och jag klarar mig på det jag har kvar för jag har absolut ingen aning om jag kommer att få tillbaka dom. Om och när dom kommer in så är det ett tillskott i kassan och inget jag räknat med.

Tänk om vi la all världens pengar i en enda stor hög och så fick var och en gå och ta det dom behövde där, aldrig mer än man behöver och sen lägga tillbaka när man fick tillfälle. Jag tror att den högen aldrig skulle sina. Möjligen till en början innan människor inser att dom har val att göra och att dom inser att pengarna alltid kommer att ligga där. Inga tjuvar och ingen kommer att ta av överflöd.

Money makes the world go around, ja, så är det nu men det borde gå att ändra på. Om vi visste att vi bara kunde använda så mycket pengar som går åt precis just nu så skulle det finnas varken rika eller fattiga. 

1 kommentar:

  1. "Pengar i en stor hög" mkt bra!!!
    Så åt vi lite mindre från julbordet och det räckte till fler!!!
    God Jul

    RM

    SvaraRadera