20 december 2012

Leva som vi lär

Det var roligt så länge det varade och
ingen kommer att få veta vem som hade rätt eller fel
Lyssnar till en debatt, på nätet, mellan Marcus Birro, katolik och Christer Sturmark, humanisternas ordförande, Birro representerar dom som tror på Gud och Sturmark den andra falangen.
Birro har ju blivit en sorts galjonsfigur för den kristna delen av Sveriges befolkning och kan fritt tycka och tänka om sekularisering och att världen vänder bort sitt huvud från Gud. Han drar ofta många över en kam och dom som väljer något annat än den kristna världen är mindre förstående och vetande. I min värld kallas det att döma andra vilket jag trodde kristenheten talade emot.
Han undrar också varför han får så mycket kritik ifrån allmänheten när han skriver om Gud och att de kristna behöver stå upp mer för sin tro.
Jag förstår att människor reagerar när det framställs som en avart att vara icke troende, om det nu finns någon som är icketroende. Jag tror att vi alla har någon form av "tro" som håller oss flytande i det här som kallas livet. Ordet tro har bara blivit så starkt förknippad med kristen tro så om vi s a s tar tillbaka ordet tro och använder det för allas vår egen livsfilosofi så tror jag att vi alla har en egen tro om livet och döden, för det är väl det hela handlar om?

Vem vill höra att man är en sämre människa utifrån dom egna val man väljer? Vem vill höra att man är en syndare och en fallen människa för att jag väljer en annan tro? Vem kan säga att den kristna tron är den rätta? Vem kan tycka något överhuvudtaget om en annans tro?

Jag kan känna att om alla börjar leva utifrån den livsfilosofi eller religion man säger sig leva efter, alltså leva som man lär, så skulle saker och ting bli mycket enklare. Vi skulle slippa debatter om både det ena och det andra, meningslösa debatter som bara blir till en massa prat och när vi sen går ut och lever vårt liv så kanske vi håller oss till 20% av det som vi säger att vi gör.
När vi människor börjar leva som vi säger att vi lär, då, kommer det att hända grejer i vårt samhälle.
För det första skulle vi slippa lögner, vi skulle slippa skitprat, vi skulle slippa konflikter eftersom vi alla vill leva efter vår egen tro. Jag tror också att världen skulle bli mer fredlig för jag tror att vi människor innerst inne, allihop, vill leva i en fredlig och kärleksfull värld. Får människor välja mellan krig och fred så säger nästan alla; fred!

Christer Sturmark är ateist och jag undrar om det går att vara ateist? Något i oss heter ju själen, en sak som ingen kan ta på och som lämnar skalet "kroppen" när vi dör. En själ som reagerar kraftigt på vacker musik, ljuvliga naturupplevelser, konst, litteratur och kärlek. En själ som vi känslomässigt reagerar på och får utomkroppsliga upplevelser av och igenom. Det finns ju ord för det och det är gudomliga upplevelser. Övernaturliga upplevelser som bara finns där och ingen människa kan förklara.

Övernaturlig.... Kärleken är av övernaturlig kraft säger man emellanåt och jag säger att kärleken är den mest naturliga sak i världen, precis som att vara mot din nästa som du själv vill bli behandlad.

Det här med Gud är fascinerande och det kommer alltid att vara oerhört infekterat av många olika anledningar och orsaker och ingen, absolut ingen, kommer någonsin att kunna tala om för andra människor om Gud existerar eller inte. Det finns inga fysiska bevis och det finns heller inga fysiska bevis som talar om motsatsen. Det är först när vi dör som vi kommer att få se om det finns en Gud eller flera. Och jag tänker; varför ska vi behöva vänta tills dess? Om nu Gud är så villig att ta emot oss människor och vill frälsa alla, visa Dig för oss så blir ju saker och ting avsevärt mycket lättare, och visa Dig för står mängder människor samtidigt. Slut på världskrigen och sorg, smärta och bedrövelser.

Jag går återigen till att leva som vi lär. Jag känner alltför många människor som säger att dom lever efter en viss filosofi eller religion och sen, när dom lämnar samtalet, så bryter dom direkt de dom sagt genom att börja prata skit om den som just lämnat, för att ta ett exempel.

När vi alla lever som vi säger att vi lär, då kommer det att hända grejer. När vi alla tar ansvar över våra egna liv och lever som vi säger att vi vill leva, då kommer det att hända grejer.

Förresten så kommer ju jorden att gå under i morgon så allt det här har väl ingen större betydelse ;-)
Livet var roligt, spännande, innehållsrikt och underbart så länge det varade! :-)



1 kommentar:

  1. :-)

    GOD JUL o GOTT NYTT ÅR, på dej Lisa.
    Tack för årets bloggar!

    Kram RM

    SvaraRadera