27 december 2012

Direktsänd radio

Radiovågor! Många små vågor blir till ett helt hav
Det är en vanlig dag idag, en dag som alla andra och jag ska jobba på radion, dubbla pass. Det är roligt och också lite energiuttömande eftersom det är direktsändningar. Och så tänker jag att hela livet är en enda stor direktsändning. Det finns inget jag kan banda i förväg och sen plocka fram och spela upp när rätt timme, minut och sekund är inne. Allt sker precis exakt nu, precis som i direktsänd radio.

Ibland får jag frågan vad jag gör när jag har sagt fel eller något tokigt i radion och då svarar jag att det jag sa då är radiohistoria nu och det blir det en sekund efter att jag sa det. Det är sagt och just det kan jag aldrig ändra på. Däremot kan jag alltid gå in och rätta det som blev tokigt och det är aldrig någonsin försent att säga en rättelse eller be om ursäkt. Jag bara hakar i där det tokiga slutade och säger att nu vill jag säga så här om den saken. Det gör också att när jag sagt det så lättar känslan av att det blev just lite snett. Det är aldrig försent att rätta mig själv eller ändra något jag tidigare sagt och det gäller också i livet. När jag tycker att jag gjort någon en oförätt så kan jag påtala det bra mycket senare och lätta på samvetstrycket och säga vad jag känner. Som ordspråket säger; bättre sent än aldrig.

Varje dag så rattar jag in min egen frekvens, min station, och hoppas på bästa lyssning. Ibland tar det lite längre tid att få in frekevensen för det kan spraka och låta innan jag landar helt rätt. Saker som stör mig, saker som berör mig eller helt enkelt okoncentration på det som är just MIN frekvens. När den väl är inne så lyssnar jag ibland intensivt, ibland lite mer lojt men jag ser till att strömmen hela tiden är på så att jag kan lyssna till min inre guide.
Jag har oftast samma kanal på men byter ibland för att få lite ny input. Lyssnar till nya infallsvinklar, möter nya och gamla kontraster och njuter av musiken i livet.
Intervjuerna och möten med kända och okända personer avlöser varandra och jag ställer frågor som leder oss i goda samtal. Vissa möten blir vänskap för alltid.

Allt sker i direktsändning. Visst, det går att planera i förväg men, som sagt, aldrig förproducera för det blir alltid som det är tänkt att det ska bli. Emellanåt så kommer det någon inslag ifrån en annan person och jag kan luta mig tillbaka och bara vara en åhörare utan aktiv medverkan. Eventuellt så har jag något att säga efter inslaget och då mera ett sakligt inlägg utan känslomedverkan.

Jag blir och är en offentlig person i mitt direktsända liv och till skillnad från radion, så är det svårt att uppleva en helt identisk repris, det ska till bra mycket för att det ska inträffa.
Kommer att tänka på filmen Truman Show där huvudpersonen från födseln är huvudperson i en direktsänd TV-såpa, utan att veta om det, i alla fall till en början. Hans liv är regisserat, mitt liv blir regisserat vartefter det rullar på och jag regisserar själv.

Livet är som att direktsända radio :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar