10 december 2012

En lojal medarbetare


Jag tror på att självuppfyllande profetior alltid slår in oavsett om vi tänker positivt eller negativt.

Vi vill gärna och gör det ofta; straffar ut personer i vår närhet andra genom att säga att dom kommer att agera si eller så så kommer det att hända och anledningen till att människor gör så är för att kunna säga; "Vad var det jag sa? Jag visste att det skulle bli så här!" och i det ge sig själv bekräftelse i att vi hade rätt. Det enda sätt vi känner igen rent känslomässigt.
Jag vet själv att det är så eftersom jag många gånger sagt att jag kommer att gå upp i vikt igen, vilket jag också gjort och när jag kommit till dom "tunga" perioderna i mitt liv så har jag känt mig trygg där, vetat hur jag ska förhålla mig till omvärlden, vad som förväntas av mig själv gentemot mig själv och jag kunde alltid säga; "Jag visste att det skulle gå så här!". Bekräftade att jag hade rätt och det gjort mig nöjd mitt i det miserabla. Märkligt beteende. Eller helt naturligt eftersom vi ofta styrs av rädslan för att ta tag i det som behöver tas tag i för jag vet hur det känns nu men har ingen aning om vad som väntar på den andra gräsmattan.

Vi "straffar ut oss själva" med att säga; jag visste att det skulle bli så här! En sådant tillfälle är när en person säger: Du kommer att finnas här så länge du står ut med mig och det brukar inte bli så länge.
Den meningen säger en hel del till mig. Det säger att personen redan från början förväntar sig att jag bara kommer att stå ut en kort period och den säger att personen väntar på att få säga, inom en kort tid, att; Jag visste att det skulle bli så här! Jag fick rätt igen och det kommer alltid att vara och bli såhär!

Nu har jag tagit dom negativa sidorna och vill bara säga att eftersom det fungerar alldeles utmärkt med dom negativa tankarna så fungerar det precis lika bra med dom positiva! Min hjärna är fortfarande så lojal mot mig som den bara kan vara. Tänk på det, det gör jag, och nyttjar mina positiva självuppfyllande profetior små som stora.

Så här skriver Stefan Sebö:


"Det var en gång en man som bodde vid den stora landsvägen och sålde korv. Han hörde illa så han lyssnade inte på radio. Han såg inte så bra, så därför läste han inga tidningar. Han var väldigt duktig på att sälja korv och kunde erbjuda god korv som var uppskattad av många. Han hade en stor skylt vid landsvägen där han skrev att han sålde världens godaste korvar. Affärerna gick lysande så han köpte fler korvsorter och utökade sitt sortiment till allas glädje. Han bytte upp sig till en större korvkiosk och sålde nu ännu mer. Han upptäckte att han behövde hjälp så han kallade hem sin son som gick på universitetet. När sonen kom hem blev han orolig för sin fars okunskap, så han sa: 
"- Far har du inte hört talas om lågkonjunkturen. Vi är på väg mot svåra tider. Det är ekonomisk kris i USA och den kommer att sprida sig hit."
Fadern tänkte att sonen antagligen hade rätt, han lyssnade ju på radio och läste tidningar och han studerade ju vid universitetet. Mannen började omgående dra ner på beställningarna på korv och tillbehör. Han köpte inget extra sortiment. Han berättade för alla kunder att det var dåliga tider på gång och därför var han tvungen att dra ned på sortimentet. Bara efter några månader hade försäljningen rasat. Kunderna kom inte längre i så stor utsträckning som förr. Försäljningen per kund minskade drastiskt.
Varpå fadern sa: "- Du har rätt min son det är betydligt tuffare tider nu."

Hjärnan – en farligt lojal medarbetare. Så kom ihåg: Man tror inte på det man ser. Man ser och söker efter det man redan tror på.
Det du tänker på blir som en målsökande robot i hjärnan. Den söker hela tiden efter det du förväntar dig. Däremot har hjärnan svårt att skilja på verklighet och fantasi eller på negativa eller positiva tankar. Hjärnan är en oerhört lojal medarbetare som gör allt för att tillfredsställa dig, oavsett vad du tänker.
Oavsett vilken input vi ger, kommer hjärnan att jobba för att göra verklighet av de tankar vi har. Hjärnan har nämligen redan förväntat sig just det resultatet. Det som du med stark tro förväntar dig ska hända, det kommer att hända. Det yttre resultatet kommer av dina innersta tankar.
Av detta kan vi dra den här intressanta slutsatsen: Ingenting blir som du vill. Det blir som du tänker!
Någon har räknat ut att vi tänker ungefär 90 000 tankar varje dag och av dessa är de flesta upprepade tankar. Vi tänker alltså samma tankar om och om igen. Många av dem (faktiskt de flesta) är negativa tankar. De uppstår i ens fantasi och man börjar sedan leta bevis för att det faktiskt är på det viset. Det som gör det så svårt att avlägsna sig från det är att det negativa ofta är konkret och närvarande medan det positiva är något vi måste skapa."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar