14 oktober 2012

Olika för olika

Det går att bygga utifrån frågor
Coacha - att åka från ett ställe till ett annat


Jag fick frågan häromdagen om jag analyserar och betraktar mina medmänniskor utifrån min coachande kunskap. Jag funderade lite på svaret och så sa jag att jag sällan använder mitt coachtänkande när jag är med riktigt nära vänner, det behövs aldrig eftersom vi är på samma nivå. Med mina närmsta vänner är jag bara mig själv och jag känner mig hel och lugn och trygg.
Däremot är jag väldigt inkännande när mina närmsta är låga i sin energi eller har fysiskt ont eller är ledsna. Svårt att dölja för mig om någon av dem mår dåligt.

Jag vet när jag medvetet använder mitt coachkunnande. Oftast blir jag nyfiken på en person som jag hör många andra prata om. Något får människor att vilja prata om en tredje person som är frånvarande rummet och om jag känner personen så är jag försiktig i mina kommentarer men ställer gärna en fråga utifrån coachandet. Sen lämnar jag det.

I helgen som gick så träffade jag på en person som gör mig väldigt nyfiken. En person som jag hört en del om och som aldrig passerar obemärkt i de sammanhang som hon är med i. Ofta lämnar hon personer med taggar i hjärtat utan att ha förstått att det är hon som satt dom där. Hon ser ut att känna sig förfördelad, går omkring i sammanhanget med en energi som är lägre än något jag mött tidigare.
Jag skulle vilja prata med henne om hennes enorma bekräftelsebehov, höra hur det är att lägga så mycket energi på att ta ansvar för andra som hon aldrig blivit tillfrågad om att göra och att under stora delar av dagen känna sig och vara det stora offret.
Det är bara mina funderingar och jag kanske har helt fel och gör henne till något som hon aldrig varit eller vill vara.
Jag har aldrig gått några mil i hennes skor eller levt hennes liv jag går bara på intuition. På min coachkurs fick jag lära mig att intuitionen är en stor och viktig del av coachandet och att när jag har det, vara försiktig med att använda den, eller snarare vårda min intuition.
Min intuition fick mig att utföra en handling som jag fick till mig att göra under dagen och jag tror att den föll i god jord. Vi får se.

Intuition - magkänslan - att våga följa den

Jag skrev i förordet till min bok att jag bara kände att jag behövde skriva den och när jag träffar på den här typen av människor så känns den än viktigare. Jag sätter mig aldrig på några höga hästar, jag går bara på min magkänsla och vågar följa den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar