7 oktober 2012

Min plats

Magisk soluppgång

Dags att vända hemåt efter en väldigt skön vecka här på Rhodos. Sitter på balkongen i den tidiga morgonen och ser ur solen tar nya tag och vill upp och bjuda på värme och ljus.
Har under veckan flera gånger tänkt att så här går det ju också att leva, precis som det går att leva som jag gör på min plats på jorden. Dom flesta av oss har en "plats" som vi kallar vår egen. Sen kan man kalla det ett hem eller vad man vill.

Jag får ju ofta frågan; var bor du? Jag svarar med ett land, ett ortsnamn eller en gatuadress, och det för att personen jag pratar med ska kunna placera mig. Placera - place - plats.
Jag kan byta plats hur många gånger som helst i livet och var jag än bestämmer mig för att ha mina saker, för det är väl det det handlar om, så blir det min plats. Sången säger; "Wherever I leave my hat, that is my home".

Jag kan känna mig hemma här också, för jag har en egen lägenhet på hotellet, en plats som är min. Jag har nyckel hit, ingen annan får komma in förrän jag säger till. Det är min privata sfär. Min plats, min trygghet. En stängd dörr blir en trygghet. Konstigt egentligen. En stängd dörr blir en trygghet.
Vad händer när jag slarvat bort nyckeln? Hur känns det när någon gör inbrott och är bland mina saker utan att jag gett tillåtelse till det?
Att bjuda in är alltid trevligt men att ha objudna gäster? En objuden gäst kan ju en annan gång bli en inbjuden gäst.

I internetvärlden är så det så enkelt att göra besök "hemma" hos andra människor. Jag kan kliva rakt in i någon annan persons privatliv genom att läsa deras bloggar, surfa runt på deras hemsidor, titta i deras fotoalbum och kommentera deras liv. Vi väljer ju oftast själva hur mycket som ska ut på nätet och nu när jag tänker på det så blir mitt privatliv mindre och mindre. Tryggheten där finns i att veta att jag själv bestämmer hur mycket jag vill släppa iväg.
Att folk sen tror att dom känner mig, det är upp till dom. Ingen känner mig mer än jag vill att dom ska känna mig. Och ingen känner mig bättre än jag själv eftersom jag umgås med mig själv 24 timmar om dygnet.

Så valet ligger återigen hos mig, som med allt annat; Var vill jag lägg min hatt? Och hur länge den här gången?




1 kommentar:

  1. Lisa
    Tack för din blogg!!!
    Tyvärr är jag dålig på att uttrycka mig här.

    Blod-vatten??
    Jag tror på VÄRME!! + energi givande människor.

    RM

    SvaraRadera