22 oktober 2012

En skål karameller

Vilken sorts karamell är du? 

Det finns så många sköna människor! Alla bidrar till min livsväg och jag har en godisskål att plocka ur, en skål som alltid är fylld upp till brädden. En del godbitar finns det många av och andra är mer sällsynta och alla sma­kar fantastiskt på sitt egna vis! Det händer att jag plockar bort bitar och emellanåt så lägger jag till en ny bit så att blandningen alltid är perfekt. Någon bit  ibland ha en fadd eftersmak och då vet jag ju det och undviker den nästa gång och ligger den för länga så straffar den ju ut sig själv genom att smaka och se dålig ut. 


Jag testar också gärna nya karameller. En del lockar med med sin yttre charm och andra provar jag genom att ha hört ifrån andra att det är en toppenpralin. Ibland fastnar jag för någon ny och lägger till den i min skål. 
En annan bild av det som kallas livet 
Det finns så många sköna människor som liksom aldrig kommer fram.
En del är långa, andra korta.
Det finns så många sköna människorsom liksom aldrig får en chans


Smaken har förändrats under åren och min godisskål idag ser annorlunda ut än den jag tog till mig tidigare. Jag har ju referenser och erfarenhet av massor av bitar och gör ett bättre urval idag. Förr kunde jag äta dom som smakade mindre bra först bara för att spara den godaste till sist, nu gör jag tvärtom. Ofta med resultatet att dom där som blir sist kvar aldrig smakas och att jag tänker än mer på vad jag stoppar i munnen så att jag verkligen får smaka på dom som jag gillar. 

Där finns pärontoppar, saltlakrits, chokladpraliner, sega gubbar, hårda fruktkarameller, körsbärschoklad, maltesers, surisar, gräddkola och många andra godsaker. Alla ger mig sin egen smaksensation.



Sköna människor
(Ingemar Olsson)

Precis som böcker i ett bibliotek som bara står och samlar damm.
Och om man bara tittar utanpå då missar man en värld som man aldrig får en enda aning om.
Fast hela tiden finns den där

En del är hemma, andra borta
En del är tunna, andra tjocka
Men alla har dom nåt att ge

Dom blir bedömda efter pärmarnaprecis som om resten inte fanns
Men det som öppnar sej där inutiär värt sin vikt i guld
För varenda människa har sin egen saga
Viktig för sin egen skull


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar